verbindt mens en omgeving
EN  FR
Onze nieuwe collega Juul -zonder Z-klank- Franssen "zou best Belg kunnen zijn".Meer over zijn 1ste week bij Connect: https://t.co/ZUUBCJQFhi
@Connect
RT @ElineJoukes: Bij @CONNECTbelgium zijn we geen fan van de brainstorm. Geef ons maar een breinlabo. 5 redenen daarvoor: https://t.co/K07…
@Connect
Connect ontwikkelde citymarketingstrategie @gem_roosendaal. Meer dan 856 Roosendaalers werkten er (online) aan mee: https://t.co/P8xwRZW1Ws
@Connect
90,4 kg huis- & grofvuil werden in 2016 per persoon in Limburg opgehaald. Alle cijfers & weetjes over @Limburgnet i… https://t.co/k2XEt3vT3e
@Connect
Met @connectbelgium 6 maanden gewerkt aan een nieuw citymarketingplan voor @gem_roosendaal. https://t.co/hEnlJVeydu
@bart derison
Maandag baaldag? Niet als je junior bent bij Connect. Die hebben het heel erg naar hun zin. Solliciteer hier:… https://t.co/BChdz1J887
@Connect
Connect Eindhoven groeit! Juul Franssen was marketing manager bij Ubble. Hij zal in NL mee de kar trekken, in eerst… https://t.co/oachHrjArE
@Connect
Op de expeditiedag v https://t.co/38fefK3qkx in het Philipsstadion Eindhoven werkten we met alle partners aan mobil… https://t.co/Cg7afRrZzj
@Connect
#Connectblogt "Wat als je communicatie het noorden kwijt is?" Een strategisch kompas helpt je op weg in 3 stappen… https://t.co/3AJaNe6LMj
@Connect
connect - Wat als je communicatie het noorden kwijt is? https://t.co/h2shSFHyol
@bart derison
Connect & Absoluut begeleiden @VRT in vergunningstraject en werfcommunicatie bij verhuis nr nieuw gebouw. Een uitda… https://t.co/JTLyxnVrnk
@Connect
Naast 'begrotingsoverschot' nog een verrassende woordencombinatie uit Nederland : "geen file meer". @A2_Maastricht https://t.co/i83dhyvi3i
@bart derison
Files op de A2 Maastricht verdwenen https://t.co/nQ0SToLrQb
@Connect
Topteam Connect op teambuilding in Malta. https://t.co/YxcowdKmV3
@Connect
RT @Brabant: Provincie start aanbesteding N69 https://t.co/fXQugkRTfY https://t.co/GUQuJcL4Nx
@bart derison
Zelfrijdende bussen komen dichterbij: testroute op openbare weg in Vaals https://t.co/tdHue3HV6g via @hbvl
@bart derison
Vakantielectuur of verplichte kost? Connect gaat @CBPL_CPVP begeleiden om regelgeving rond persoonsgegevens &… https://t.co/FGSJhj15Vn
@Connect
RT @DesireeFlorie: Vandaag in #DeLimburger: bewoners ook zelf aan d slag vr nieuw stadspark tussen ANWB- en Torenflat. Enthousiasme vr #tra…
@bart derison
De uitrol van de Wensbus in @limburg (NL) is gestart. Na een succesvolle pilot adviseerde Connect ook het vervolg: https://t.co/PPKVjZWlIQ
@Connect
Wij zijn geen fan van brainstorms. Geef ons maar het breinlabo #sorrynotsorry
Het volgende stramien klinkt u waarschijnlijk herkenbaar in de oren. Een organisatie is op zoek naar output en last daarom een brainstorm in. Er zit een bepaalde hoop achter verscholen: we zetten enkele creatieve geesten samen en in de onvoorbereide, geïmproviseerde chaos zal een lumineus idee ontstaan. Het kan uiteraard, maar de kans is amper 1 op 3. En wie koopt er nu een auto die maar één keer op drie start? Wij niet. Connect ontwikkelde daarom een methode die wel resultaat biedt: het breinlabo.

Het brein-wat?
Een breinlabo dus. Bij Connect zetten we het in bij de opmaak van een strategisch plan en in de zoektocht naar gepaste communicatiemiddelen. Het is een werkvorm voor een achttal deelnemers. Die gaan zich buigen over verschillende stellingen en vragen. Voorbereiding is alles, ook hier. Het breinlabo komt vaak net na de research-fase, wanneer we al veel inhoudelijk materiaal hebben verzameld. Dan kan je ofwel een standaard-arsenaal uit je schuif halen, ofwel je wildste ideeën neerschrijven. Noch het ene, noch het andere is wenselijk. Het breinlabo helpt ons om op een gerichte manier te werken.

Voordeel 1: De resultaten zijn maatwerk en toegepast op het project. 

Realiteit primeert op creativiteit
“Creativiteit, dat heb je of dat heb je niet.” Klopt, maar het sluit niet uit dat je iedereen mee kan laten nadenken in het vinden van creatieve én realistische oplossingen. Essentieel aan een breinlabo is de manier waarop vragen worden gesteld. De deelnemers moeten zich verplaatsen naar een specifieke situatie, prioriteiten stellen en open kaart spelen. De meeste vragen beginnen dan ook met “stel”. 

“Stel dat je je oom tijdens het kerstfeest moet uitleggen wat dit project inhoudt”;

“Stel dat je carte blanche krijgt, hoe pak je het aan?”;
“Stel dat er maar tijd en budget beschikbaar is voor 1 actie, welke kies je?”.


Voordeel 2: De resultaten zijn realistisch en bruikbaar, dus ze blijven geen dode letter.

Niet enkel voor extraverten
Een typische brainstorm is ideale grond voor de extraverten van de groep. Er worden ideeën in de groep gesmeten en wie niet mee is, is gezien. Dat is bovendien jammer voor het eindresultaat, want zo blijven nuttige inzichten onbesproken. Een breinlabo werkt vanuit een andere dynamiek. Elke deelnemer krijgt eerst wat tijd om zijn gedachten op papier te zetten. Daarna overlopen we in een tour de table de ideeën. Klinkt saai, maar werkt effectief. Blijkt dat bepaalde antwoorden systematisch terugkomen, dan neem je dit mee in de analyse. In een brainstorm zal dit je ontgaan.

Voordeel 3: Elke deelnemer is betrokken, elk inzicht besproken.

Geen exclusiviteit voor creatives of communicatiedienst
Wat gebeurt er als je de woordvoerder, jurist, directeur en social media-manager van je klant samen zet met vertegenwoordigers van zijn partners? Dan krijg je verrassende inzichten en op het einde zelfs begrip voor elkaars situatie. Wie denkt aan een brainstorm, komt direct uit bij de creatievelingen en de communicatiemedewerkers. Een mix van profielen, zowel intern als extern, geeft nochtans een vollediger beeld van de realiteit en schept een kader van verwachtingen. De deelnemers zelf krijgen ook zicht op hoe hun collega’s bepaalde problemen zouden aanpakken. En tegelijkertijd ervaren ze dat communicatie niet enkel voor de communicatiedienst is.

Voordeel 4: Er kan organisatie-breed gedacht worden. Communicatie is niet enkel iets voor de communicatiedienst.

Veelvuldig toegepast, gegarandeerde resultaten
Connect organiseert quasi wekelijks breinlabo’s. We gebruiken ze in onze projecten waarbij de klant en zijn stakeholders deelnemen. We passen ze ook toe op onszelf, als voorbereiding op of ter inspiratie voor opdrachten. We gaan op zoek naar frisse inzichten of toetsen onze eigen ideeën af met de realiteit die zich stelt. Het laatste wat we willen meemaken tijdens de presentatie van een communicatieplan is deze reactie: “Heel tof en creatief allemaal, maar daar zijn we niets mee.” Door het breinlabo overkomt ons dat niet.

Voordeel 5: Het werkt doeltreffend, het is 100% getest en goedgekeurd.

Eline Joukes