nieuwsbericht

7 tips om een overtuigend persbericht te schrijven

vrijdag 22 juni 2018

Een persbericht schrijf je niet voor de prullenmand van de nieuwsredactie. Toch haalt 70% van alle persberichten nooit het nieuws. Hoe zorg je ervoor dat je persbericht in de krant of op de nieuwssite geraakt? Je kan verhuizen naar Noord-Korea en voor het Kim-regime gaan schrijven. Als machthebber maak je de tekst en hij verschijnt exact zo in de krant. Of je kan de manier waarop je persberichten schrijft eens onder de loep nemen. En wie weet omzeil je volgende keer wel de prullenmand.

1. De magie van nieuwswaarde

Je schrijft niet zomaar een persbericht. Er moet nieuws zijn om te melden. Maar sommige feiten hebben vanzelf meer nieuwswaarde dan andere. Want ze zijn op dat moment gewoon maatschappelijk relevant. Gelukkig kan met de juiste inkleding zowat elk feit aan nieuwswaarde winnen. Zorg bijvoorbeeld dat je met een primeur kan komen. Of voeg cijfers toe die tot de verbeelding spreken. Schrijf niet ‘olieprijs stijgt 8%’, maar ‘volle tank 30 euro duurder’.

2. Sla spijkers met koppen

“Eerst je tekst schrijven en pas daarna een titel bedenken”, zei de leraar Nederlands vroeger altijd. Bij een persbericht ga je omgekeerd te werk: je begint met het bedenken van een sterke, pakkende titel. Als je titel zo in de krant of op het radionieuws kan, weet je meteen dat je boodschap ‘nieuwswaardig’ klinkt.

3. Het nieuws staat bovenaan

De inleiding is het belangrijkste deel van je persbericht. Val met de deur in huis. Want na zes tot acht regels beslist een journalist of hij je bericht gaat brengen. Antwoord in je inleiding op de kernvragen wie?, wat?, waar?, wanneer?, waarom? en hoe? Alles wat daarna komt, mogen alleen verdieping en bijkomende bijzonderheden zijn.

4. De tekst is oprolbaar

Een persbericht moet oprolbaar zijn. De eerste alinea bevat de belangrijkste informatie en de laatste alinea de minst belangrijke informatie. De lezer van de perstekst moet na elke alinea kunnen stoppen met het lezen van het bericht en toch de clou van het verhaal begrijpen. Zo kan een journalist eenvoudig de laatste alinea(‘s) verwijderen als er te weinig ruimte is om je bericht volledig te plaatsen.

5. Hou het simpel en kort

Met een persbericht wil je informeren, niet imponeren. Bovendien heeft je lezer vaak geen voorkennis en zit hij niet te wachten op een lange ingewikkelde tekst. Buig complexe vakterminologie om tot leesvriendelijke taal. Hou daarbij altijd in het achterhoofd dat je 14-jarig nichtje de tekst ook moet begrijpen en lezen. Kortom: hou het simpel en kort.

6. Gebruik quotes

Door quotes toe te voegen maak je een persbericht menselijk en overstijg je de feiten. Een goede quote geeft je de kans om een oordeel of iets smeuïgs toe te voegen waardoor je bericht sneller wordt opgepakt door de media. Door experten binnen je organisatie aan het woord te laten, geef je je persbericht automatisch ook meer autoriteit. Bovendien kan een journalist zijn artikel afwerken zonder dat hij je nog persoonlijk moet contacteren voor een quote van de CEO of directeur.

7. Voeg beeldmateriaal toe

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Hierdoor zal een artikel met een beeld altijd meer effect hebben dan een artikel zonder een beeld. Bovendien is de online nieuwslezer de afgelopen jaren visueel ingesteld geraakt. Daarom moeten woordvoerders anno 2018 ook beeldvoerders zijn. Door je persbericht te stofferen met goede beelden maak je het de journalist gemakkelijk. Maar zorg wel steeds voor authentieke beelden die niet te sterk zijn bewerkt. Want hierdoor kan de journalist afhaken of beslissen om eigen beelden te gebruiken.

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

nieuws

Nieuwsbericht

Connect versterkt management met twee toppers uit eigen huis

Nieuwsbericht

Connect is opnieuw partner van provincie Noord-Brabant

Nieuwsbericht

Hoe bouw je digitaal draagvlak bij infrastructuurprojecten?