Positionering stadsvernieuwingproject Turnova

Stad Turnhout en projectontwikkelaar Heeren Group bouwen Turnova: een nieuw stadsdeel bij de Grote Markt met winkels, appartementen, hotel, een ondergrondse parking, de Stedelijke Academie en een woon- en kantoortoren met restaurant en dakterras. Weinig Turnhoutenaars geloofden nog in het project door allerlei complicaties en vertragingen. Een nieuw elan en een positionering en strategie veranderden die perceptie.

Vraag

De stad Turnhout zocht naar een concrete invulling voor het nieuwe stadsdeel via participatiesessies met inwoners. Daarna ging ze op zoek naar een private partner die – rekening houdend met de verzamelde input – het nieuwe stukje stad ontwikkelde. Hier gingen echter meerdere jaren overheen, waardoor de Turnhoutenaars niet meer geloofden dat Turnova er ooit zou komen. Daarom schakelde de stad Connect in. We zetten vanaf 2014 een uitgebreid en consistent communicatietraject op.

Aanpak

Opvallend is de inzet van de Turnova-familie: gezichten die de toekomstige gebruikers van het nieuwe stadsdeel verpersoonlijken. Een nieuw logo en een frisse huisstijl omkaderen de herlancering van het project. De positionering, communicatiestrategie en het communicatieplan vormen al drie jaar de ruggengraat van alle communicatie-uitingen, waaronder de website, persberichten, een promotiefilmpje, vastgoedbrochures, nieuwsbrieven, magazines en een activerende bestickering op de site zelf.

Resultaat

De perceptie van Turnova is met 180 graden gedraaid. De interesse voor het project is alleen maar toegenomen. Dat tonen de bezoekersaantallen van de Burendag en Openwervendag. In de uitvoering van de strategie vormt Connect een brug tussen de stad en de projectontwikkelaar. De grote opening van Turnova is gepland in het voorjaar van 2020.

Facts & Figures

  • Ruim 2.100 bezoekers op het lanceringsevent.
  • 1.500 bezoekers tijdens Openwervendag 2016.
  • 140 buren en toekomstige bewoners bezochten Turnova tijdens de Burendag 2016.

De constructieve samenwerking tussen stad en projectontwikkelaar zorgt voor een optimaal en relevant resultaat.

Nico Croes, Managing Partner bij Connect

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Nico

cases

Case

Herpositionering van City2, het grootste winkelcentrum in Brussel

AG Real Estate

Case

Communicatiebegeleiding bij bouwtraject en verhuis van de VRT

VRT

Case

Intensieve werf- en stakeholdercommunicatie voor A2-tunnel Maastricht

A2-tunnel Maastricht