nieuwsbericht

Opinie: Waarom de communicatieprofessional onmisbaar wordt in elk project

dinsdag 29 oktober 2019

Overheden krijgen veel kritiek. In alle verwijten die ze naar het hoofd krijgen geslingerd, weerklinkt het schijnbare onvermogen om bouwprojecten tot een goed einde te brengen het hardst. Of het nu gaat over een nieuwe weg, de verbouwing van het zwembad of de plaatsing van windmolens, het planningsproces lijkt één eindeloze geeuw en de uitvoering een nachtmerrie. Maar zijn we niet te hard in ons oordeel?

Vooralsnog slaagt geen enkele andere organisatievorm erin projecten te realiseren die we allemaal belangrijk vinden, maar waar niemand het ongemak van wilt. Overheden kunnen dat wel en al bij al met enig succes. Dat het algemene gevoel de andere kant uitwijst, toont misschien aan waar het nog het meest aan schort: communicatie.

Vechten om een rol te spelen

Van alle complexe disciplines die nodig zijn in een project lijkt communicatie het minst onmisbaar. Milieudeskundigen, planologen, mobiliteitsexperten, architecten en andere specialisten staan in de voedselketen boven de communicatieprofessional. Hij moet vechten voor zijn rol in het project. Niet zelden heeft hij gewoon te luisteren naar de andere disciplines.

Dat zorgt ervoor dat communicatie naar de buitenbaan van het project wordt geduwd en dat externe belanghebbenden die met zorg, interesse of afkeer naar een project kijken, maar weinig gehoor krijgen. De communicatieprofessional kan dan als syndicaal afgevaardigde van de buitenwereld zijn rol niet spelen. Ook omdat in de technische machinekamer van een project weinigen echt zin hebben in de tijdsintensieve confrontatie met de buitenwereld.

Wantrouwen van burgers stijgt

Meer en meer evolueren we echter naar een cultuur waar het wantrouwen tegen experten en specialisten toeneemt. De burger gelooft niet zomaar wat er onder de motorkap gebeurt. Hij wilt meekijken, of zelf mee sleutelen aan een project. In elk geval wilt hij niet worden buitengesloten.

Communicatie kan hier een belangrijke rol spelen om die vraag naar meer betrokkenheid beter te honoreren. Maar dan moeten communicatiemedewerkers tijdig betrokken worden. Niet wanneer er een mooie verpakking rond het project moet, maar van bij de start.

Dat vraagt een stevige interne organisatiestructuur waar communicatie meekijkt over de schouder van experten en bestuurders, en ook ingrijpt. Daarvoor zijn voldoende mankracht en budget nodig. Maar nog meer dan dat is er vooral waardering nodig voor de gespecialiseerde blik van de communicatieprofessional.


Bart Derison

Bart is managing partner van strategisch communicatiebureau Connect. Hij schreef Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt, over communicatie bij infrastructuur- en mobiliteitsprojecten.

Meer weten over deze inspiratie?

Neem contact op met Bart

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Nieuws

Terugblik op de studiedag 'Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?'
Nieuwsbericht

Terugblik op de studiedag 'Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?'

Groepsfoto team Connect op grasveld
Nieuwsbericht

Dit was Connect in 2023!

Bart Derison presenteert op Kortom studiedag
Nieuwsbericht

Studiedag ‘Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?’