Werfcommunicatie en herpositionering van City2 in Brussel

De komst van nieuwe winkelcentra, de evolutie van winkelgewoontes en de ontwikkeling van nieuwe technologieën veranderen de retailsector voortdurend. Om zich aan te passen aan die evoluties, besloot AG Real Estate het grootste winkelcentrum in het centrum van Brussel, City2, grondig te renoveren. Dat wordt zo nog meer een plek om te winkelen, te wonen, ervaringen uit te wisselen, te vergaderen, te ontspannen en te genieten. AG Real Estate, de eigenaar van het winkelcentrum, vond in Connect een partner om samen met hen de juiste communicatiestrategie te bepalen én uit te voeren.

Vraag

AG Real Estate besloot om het winkelcentrum niet te sluiten gedurende de werken. De uitdaging voor Connect was tweeledig: hoe kunnen we alle stakeholders in elke fase van de werken het best informeren en welke communicatiestrategie moeten we hanteren om City2 te herpositioneren in Brussel?

Aanpak

Omdat het winkelcentrum openbleef, was het cruciaal te kunnen rekenen op de steun van alle handelaars in het shoppingcenter. Dat vereiste een nauwgezette communicatie gedurende het hele traject. De communicatie over de herpositionering van het centrum is opgestart in september 2017, toen de werken begonnen.

 

Er is op twee sporen gewerkt. We organiseerden een persconferentie, een infomarkt, openden een showroom en maakten een gesloten Facebookgroep aan voor de handelaars. Tegelijkertijd lanceerden we de externe communicatie onder het motto ‘Making The New City2 Even More Exciting’ met een ‘selfie-bar’ in ware Manhattan-stijl. Lokale kunstenaars werden betrokken in het project ‘Brussels City Dolls’, een reizende tentoonstelling van 30 mannequins in de mooiste wijken van Brussel. Zo verbonden we het winkelcentrum en het historisch centrum met elkaar.

 

Eén van onze medewerkers was tijdens de werken ter plekke om de lijntjes tussen de handelaars, de aannemer, de beheerder en de eigenaar kort te houden. Zij werd het vaste aanspreekpunt, volgde de werken op de voet en anticipeerde op mogelijke gevolgen.

Resultaat

Naast de renovatiewerken kreeg het winkelcentrum geleidelijk aan een nieuwe identiteit. De verschillende actoren werden hierover geïnformeerd via sociale media, nieuwsbrieven en informatiemomenten. De werken konden vlot verlopen mede dankzij de Connect-medewerker die naar de handelaars luisterde, hen informeerde en geruststelde.

Facts & Figures

  • City2 is het grootste winkelcentrum in hartje Brussel met een oppervlakte van 30.000 m² en meer dan 100 winkels.
  • City2 verwelkomt 13.100.000 bezoekers per jaar, zelfs tijdens de werken.
  • Brussels City Dolls bracht 30 kunstenaars en professionals samen. De veiling van de werken bracht 32.200 euro op voor het ‘Maison d’enfants Marie-Henriette’.
Werfcommunicatie en herpositionering van City2 in Brussel Werfcommunicatie en herpositionering van City2 in Brussel Werfcommunicatie en herpositionering van City2 in Brussel Werfcommunicatie en herpositionering van City2 in Brussel