Communicatiestrategie voor Toerisme en Recreatie van provincie Limburg

Toerisme en Recreatie is een belangrijke sector in de provincie Limburg (NL). Elke dag zorgen 39.774 mensen dat binnen- en buitenlandse toeristen Limburg in al haar facetten kunnen beleven. Dat zorgt jaarlijks voor 4,1 miljard euro aan toeristische bestedingen. Het is dan ook de tweede belangrijkste sector van de provincie Limburg, die maar liefst 7,7% bijdraagt aan het Bruto Regionaal Product. Connect voorziet de provincie van strategisch communicatieadvies binnen dit domein.

Vraag

De provincie Limburg wenste meer zichtbaarheid voor de provinciale projecten rond Toerisme en Recreatie. Ze vroegen ons om een strategisch raamwerk, dat gehanteerd kan worden om projecten te selecteren, acties te distilleren en hieraan middelen te koppelen. Ook was een lijst met communicatieacties op de korte termijn gewenst.

Het is de Limburgse gastvrijheid die toeristen de topbeleving biedt.

Aanpak

Om te voorkomen dat er enkel gecommuniceerd wordt vanuit de actualiteit, organiseerden we workshops met medewerkers. Samen met hen ontwikkelden we het mission statement dat voortaan als leidraad dient voor de communicatie naar het brede publiek en de sector. Ook maakten we afspraken over de rolverdeling, het proces, communicatiemiddelen en platforms. Voor de ad-hoc communicatie ontwikkelden we een strategisch selectiemechanisme.

Resultaat

Het strategisch raamwerk ligt klaar. Samen met een gedragen verhaal, waarmee een continue communicatiestroom op gang komt. Het strategisch selectiemechanisme voor de overige communicatie is eveneens opgeleverd en in gebruik genomen.

Facts & Figures

  • Toerisme en Recreatie is de tweede belangrijkste sector in provincie Limburg.
  • Iedere dag zorgen ca. 40. 000 mensen ervoor dat toeristen Limburg optimaal kunnen beleven
  • Toeristen besteden jaarlijks zo’n 4,1 miljard euro in Limburg.
Communicatiestrategie voor Toerisme en Recreatie van provincie Limburg Communicatiestrategie voor Toerisme en Recreatie van provincie Limburg Communicatiestrategie voor Toerisme en Recreatie van provincie Limburg