Communicatiestrategie voor Brabants erfgoedbeleid

Noord-Brabant beschikt dankzij een rijk verleden over een schat aan erfgoed: kloosters, fabrieksgebouwen, landgoederen, forten en kastelen. Om het belang van erfgoed op de maatschappelijke agenda te houden is een uitgekiende en permanente communicatie noodzakelijk. Connect kreeg in 2016 de opdracht om gedurende 3 jaar de provincie te begeleiden met communicatieadvies, strategie en campagnes.

Vraag

De provincie Noord-Brabant vroeg een strategische aanpak voor de projectcommunicatie rond de erfgoedlocaties in haar beheer en haar globale uitvoeringsprogramma rond erfgoed. Ze koos voor Connect, met een raamcontract voor beleidscommunicatie en strategische communicatie. Deze opdracht loopt 3 jaar.

Aanpak

Voor haar erfgoed heeft de provincie vier sterke verhaallijnen: religieus, bestuurlijk, bevochten en innovatief Brabant. We ontwikkelden een communicatiestrategie om die verhalen tot bij de Brabander te brengen. De centrale boodschap, ‘Er zit meer Brabant in jou dan je denkt’, maakt erfgoed relevant voor iedereen. Een breed communicatieprogramma doorbreekt het onterecht stoffige imago van erfgoed, met frisse beelden en een speelse tone of voice.

Resultaat

Het startschot was een zeer zichtbare campagne eind 2016, met busaffichage, krantenadvertenties en online advertising. In het erfgoedveld wijzen alle neuzen nu in dezelfde richting. De komende jaren wordt de communicatiestrategie verder ontwikkeld.

Facts & Figures

  • De provincie participeert in 14 projecten van herbestemming van erfgoed.
  • Vier verhaallijnen vormen de ruggengraat van het beleid en de communicatie.
  • Ons Eindhovense kantoor bevindt zich in een icoon van het industrieel erfgoed van Brabant: Strijp-S. De plaats waar in 1891 de gebroeders Philips een gloeilampenfabriek startten.

Communicatie kan erfgoed doen stijgen op de maatschappelijke waardeladder.

Sofie Moons, Projectleider bij Connect

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Sofie

cases

Strategisch plan voor zichtbaarheid en positionering WIJeindhoven-Buurt in Bloei
Case

Strategisch plan voor zichtbaarheid en positionering WIJeindhoven-Buurt in Bloei

WIJeindhoven

Branding- en lobbystrategie voor Regio Rivierenland
Case

Branding- en lobbystrategie voor Regio Rivierenland

Regio Rivierenland

Crisiscommunicatieplan voor het grootste scholenbouwproject in Vlaanderen
Case

Crisiscommunicatieplan voor het grootste scholenbouwproject in Vlaanderen

Scholen van Morgen