Geen boetes dankzij efficiënte communicatie over nieuw parkeerbeleid

Waregem telt 37.000 inwoners en trekt veel bezoekers, dankzij het winkelaanbod, Zulte-Waregem en Waregem Koerse. Daarom vroeg de stad Waregem aan Connect om een communicatiestrategie te ontwikkelen voor de invoering van een nieuw parkeerbeleid.

Vraag

Het nieuwe parkeerbeleid van Waregem verdeelt de stad in vier door elkaar lopende zones, met verschillende tarieven en parkeertijden. Hoe breng je iedereen goed op de hoogte van welk tarief ze moeten betalen en hoelang ze mogen parkeren? De strategie van Connect moest ook meer mensen op de fiets krijgen en de gratis randparkings promoten.

Aanpak

Om het nieuwe parkeerbeleid goed te kaderen, schreef Connect een heldere kernboodschap over het waarom ervan. De boodschap werd vergezeld van een illustratie met de verschillende parkeerzones. Deze twee aspecten waren een rode draad in alle communicatie. Stickers op parkeermeters, bierviltjes, infopanelen, werfdoeken en infoborden in de parkeergarages maakten het nieuwe beleid overal zichtbaar in het straatbeeld.

Door innovatieve ideeën en de professionele aanpak van Connect werd het nieuwe parkeerverhaal vlot ingevoerd.

Resultaat

De overgang naar het nieuwe parkeerbeleid verliep vlekkeloos. De parkeerwachters van Waregem moesten nauwelijks boetes uitschrijven. De waarschuwingsperiode, die Connect geadviseerd had, leverde extra begrip op.

Facts & Figures

  • Het aantal overtredingen bleef beperkt tot 14,20 procent, terwijl het streefdoel maximaal 15 procent was.
  • Abonnementen voor parking Pand waren uitverkocht op dag 2 na de lancering.
  • 71 parkeermeters werden bestickerd.
  • De parkeerapp werd tussen oktober 2016 en maart 2017 5.354 keer gebruikt.
Geen boetes dankzij efficiënte communicatie over nieuw parkeerbeleid Geen boetes dankzij efficiënte communicatie over nieuw parkeerbeleid