Interne communicatie voor chemiereus Vynova

De chemie is een sector met een zeer lange traditie en een een industrie die steeds in beweging isVynova ontstond in augustus 2015 en slaagde erin 5 gespecialiseerde afdelingen van multinationals te verenigen onder één naam. Het is dus een relatief jong bedrijf, maar het kan rekenen op decennia aan expertise. Zo kon Vynova snel uitgroeien tot Europese marktleider in PVC en chlor-alkali. De eerste prioriteit was om er één gestroomlijnd bedrijf van te maken op operationeel vlakCentrale diensten, zoals communicatie, waren er nauwelijks. Maar de ambitie om hier iets aan te doen, was er wel. Daarvoor deed Vynova beroep op Connect. 

Vraag

Vynova, een Europese marktleider op het vlak van PVC en chlor-alkali producten, bestaat uit 1.200 medewerkers, verspreid over vijf sites in vijf landen. Dat maakt het niet eenvoudig om elke medewerker te bereiken. Laat staan om een gedeelde identiteit of een groepsgevoel te creëren. Net dat stond hoog op de to-dolijst van Vynova. Het bedrijf vroeg aan Connect om een strategische aanpak uit te werken op het vlak van interne communicatie en employer branding. Daarnaast is ook de veiligheid van de medewerkers én de omgeving een topprioriteit voor Vynova. Daarom werken we ook aan een aanpak rond community management.  

Aanpak

Om tot een gedragen strategisch plan te komen, bevroegen we een dwarsdoorsnede van het bedrijf via interviews en workshops.  Met deze informatie werkten we een strategisch plan uit dat de krijtlijnen uitzet voor de communicatie en dient als houvast. Ons advies ging van structurele organisatorische veranderingen tot het beschrijven van een communicatiestijl. Daarin wordt de focus gelegd op positieve verhalen van werknemers van VynovaDoor middel van een mix van visuele en geschreven, moderne en traditionele medialeren mensen elkaar beter kennen en voelen ze zich meer betrokken bij Vynova als bedrijf. Connect begeleidt Vynova ook met de uitvoering en werkt daarvoor nauw samen met de inmiddels aangeworven communicatiemanager.  

Resultaat

Een communicatiecultuur opbouwen vergt uiteraard tijd, maar intussen krijgt de strategie vorm op het terrein zelf. Zo kregen de werknemers van Vynova een centrale rol in de interne waardencampagne die werd uitgerold op de vijf verschillende sites. En er staan nog projecten op stapel om verhalen van de medewerkers in de verschillende sites op verschillende manieren te delen. Langzaam maar zeker krijgt communicatie een meer centrale rol binnen de organisatie. 

Facts & Figures

  • Vynova telt meer dan 1.200 medewerkers in vijf landen: België (Tessenderlo), Frankrijk (Mazingarbe), Duitsland (Wilhelmshaven), Het Verenigd Koninkrijk (Runcorn) en Nederland (Beek). 
  • Dvestigingen van Vynova liggen op historische chemische sites. Zo werd de site in Tessenderlo opgericht in 1919, de site in Runcorn bestaat al sinds 1833.  
  • Vynova produceert onder meer PVC, natriumhydroxide en kaliumhydroxide. Deze producten worden gebruikt in allerlei sectoren, van landbouwproducten tot de voedselindustrie.  
Interne communicatie voor chemiereus Vynova