Interne communicatie voor chemiereus Vynova

De chemie is een sector met een zeer lange traditie. Deze industrie is ook steeds in beweging. Vynova ontstond in augustus 2015 en slaagde erin 5 gespecialiseerde afdelingen van multinationals te verenigen onder één naam. Het is dus een relatief jong bedrijf, maar het kan rekenen op decennia aan expertise. Zo kon Vynova snel uitgroeien tot Europese marktleider in PVC en chlor-alkali producten. De eerste prioriteit was om het bedrijf te stroomlijnen en er één geheel van te maken op operationeel vlak. Centrale diensten, zoals communicatie, waren er nauwelijks. Maar de ambitie om hier iets aan te doen, was er wel. Vynova deed hiervoor een beroep op Connect.

Vraag

Vynova heeft 1.200 medewerkers verspreid over vijf sites in vijf landen. Dat maakt het niet eenvoudig om elke medewerker te bereiken. Laat staan om een gedeelde identiteit of een groepsgevoel te creëren. Net dat stond hoog op de to-dolijst van Vynova. Het bedrijf vroeg aan Connect om een strategische aanpak uit te werken op het vlak van interne communicatie en employer branding. Daarnaast is ook de veiligheid van de medewerkers én van de omgeving een topprioriteit voor Vynova. Daarom werken we ook aan een aanpak rond community management.

Aanpak

We bevroegen een dwarsdoorsnede van het bedrijf via interviews en workshops om tot een gedragen strategisch plan te komen. Met deze inzichten werkten we een strategisch plan uit dat de krijtlijnen uitzet voor de communicatie en dient als houvast. Ons advies ging van structurele organisatorische veranderingen tot de ontwikkeling van een communicatiestijl. Daarin wordt de focus gelegd op positieve verhalen van werknemers van Vynova. We laten mensen elkaar beter leren kennen door de inzet van een mix van visuele en geschreven, moderne en traditionele media.  Zo zorgden we ervoor dat ze zich meer betrokken voelen bij Vynova. Connect begeleidt Vynova ook met de uitvoering en werkt daarvoor nauw samen met de inmiddels aangeworven communicatiemanager. 

Resultaat

Een communicatiecultuur opbouwen vergt uiteraard tijd, maar intussen krijgt de strategie vorm op het terrein zelf. Zo kregen de werknemers van Vynova een centrale rol in de interne waardecampagne die werd uitgerold op de vijf verschillende sites. En er staan nog projecten op stapel om verhalen van de medewerkers in de verschillende sites op verschillende manieren te delen. Langzaam maar zeker krijgt communicatie een meer centrale rol binnen de organisatie.

Facts & Figures

  • Vynova telt meer dan 1.200 medewerkers in vijf landen: België (Tessenderlo), Frankrijk (Mazingarbe), Duitsland (Wilhelmshaven), het Verenigd Koninkrijk (Runcorn) en Nederland (Beek).
  • De vestigingen van Vynova liggen op historische chemische sites. Zo werd de site in Tessenderlo opgericht in 1919, de site in Runcorn bestaat al sinds 1833.
  • Vynova produceert onder meer PVC, natriumhydroxide en kaliumhydroxide. Deze producten worden gebruikt in allerlei sectoren, van landbouwproducten tot de voedselindustrie.

De werknemers krijgen een centrale rol in een interne waardecampagne.

Ann Opsomer, Senior communicatieadviseur bij Connect

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Ann

cases

Communicatiebegeleiding bij bouwtraject en verhuis van de VRT
Case

Communicatiebegeleiding bij bouwtraject en verhuis van de VRT

VRT

Werfcommunicatie voor City 2, het grootste winkelcentrum in Brussel
Case

Werfcommunicatie voor City 2, het grootste winkelcentrum in Brussel

AG Real Estate

20% minder CO2 samen met alle Vilvoordenaren
Case

20% minder CO2 samen met alle Vilvoordenaren

Stad Vilvoorde