Lancering en uitrol van Limburgse wensbus

In enkele kleinere en landelijke dorpen organiseerde de Nederlandse provincie Limburg een pilootproject met kleinschalig vervoer op maat. De inwoners mochten zelf de inzet van de ‘wensbus’ bepalen en kregen letterlijk en figuurlijk het stuur in handen. Connect leverde een strategisch communicatieplan voor de lancering. Toen het project in 2015 uitgebreid werd naar het volledige grondgebied deed de provincie opnieuw een beroep op Connect.

Vraag

De provincie Limburg vreesde voor negatieve reacties bij de introductie van het wensbusproject, dat mogelijk leek op een excuus om niet-rendabele lijnbussen te schrappen. Aan Connect vroeg ze daarom een communicatiestrategie die van de lancering toch een succes maakte.

Aanpak

Connect stelde voor om de communicatie niet enkel toe te spitsen op de flexibiliteit van de wensbus maar vooral het sociale karakter te belichten. Daarbij voorzagen we een bijzondere rol voor de inwoners en de vrijwilligers. Na de succesvolle proefperiode begeleidde Connect ook de verdere uitrol. We formuleerden concrete richtlijnen en acties om het project verder te promoten, het merk wensbus te versterken, en de vrijwilligers te enthousiasmeren en ondersteunen.

De strategische keuze om te focussen op het sociale aspect van de wensbus bleek de juiste.

Resultaat

Het pilootproject met de wensbus in Limburg was een succes. Het werkingsgebied is ondertussen uitgebreid. Er kwamen ook projecten bij met kleinere busjes en zelfs een personenauto.

Facts & Figures

  • De wensbus vertrok aanvankelijk in 10 pilootgemeenten.
  • In één jaar tijd hebben 43.000 reizigers gebruik gemaakt van de wensbus.
  • Zo’n 220 vrijwilligers zijn actief voor de wensbus.
Lancering en uitrol van Limburgse wensbus Lancering en uitrol van Limburgse wensbus Lancering en uitrol van Limburgse wensbus Lancering en uitrol van Limburgse wensbus