Waarom wij wél voor de kilometerheffing zijn

De kilometerheffing is nu officieel van tafel geveegd. De dagelijkse filefuif op Studio Brussel is plezant. Maar dat de filebulletins er steeds langer op worden, is minder leuk. Om de Belg uit zijn auto te krijgen, is er meer nodig dan een paar ludieke acties. Misschien moeten we toch durven kiezen voor een algemene kilometerheffing?

Complex verhaal 

Hoe komt het dat we met z’n allen liever in de file staan dan andere vervoersmiddelen te gebruiken? Voor veel mensen is hun auto nog steeds hun vrijheid: je staat dan wel een half uur in de file, maar je hoeft je ’s morgens niet te haasten om de bus te halen. En ’s avonds wil je onderweg nog boodschappen doen, de kinderen ophalen, een brief posten, … Dat is nu eenmaal minder praktisch met de bus of de trein.

En dan ligt het er nog aan waar je woont. Want een andere belangrijke reden voor de files is het alternatieve aanbod. Als je een pak langer onderweg bent en je moet daarbij nog overstappen, met de kans dat je je aansluiting mist, zinkt de moed je in de schoenen. Ontspannend is dat openbaar vervoer dan niet. Als er al een openbaarvervoer-aanbod is. Maar openbaar vervoer dat alle hoeken van het land aandoet, is niet rendabel en dus niet haalbaar.

We moeten iets ondernemen, op lange én korte termijn

Onze mobiliteit is dus een complex verhaal dat ook veel te maken heeft met onze ruimtelijke ordening en de manier waarop we onze werkdag, scholen, crèches, winkels enz. organiseren. Maar tenzij we nog meer in de file willen staan, moeten we samen kiezen voor oplossingen die we op korte termijn kunnen implementeren, in afwachting van (hopelijk) een totaaloplossing. De algemene kilometerheffing kan zo’n maatregel zijn.

Negatieve perceptie doorbreken

De kilometerheffing wordt vaak negatief gepercipieerd, want je moet belasting betalen iedere keer je met de auto rijdt. Maar je kunt het ook omdraaien: als je je auto thuis laat staan, betaal je niets. Helaas vinden we in België alles wat met belastingen te maken heeft, al snel te radicaal.

De invoering van rekeningrijden vraagt lef van politici, en een langetermijnvisie. En dat geldt ook voor onszelf. Schrik hebben voor een nieuwe aanpak helpt ons zeker niet vooruit. Laat ons hopen dat de files de komende 5 jaar nog gaan toenemen, zodat tegen de verkiezingen van 2024 zelfs voor de file-ongevoelige Belg de limiet bereikt is.

 

Meer weten? Lees ook andere blogs over mobiliteit of bekijken onze cases:

Waarom wij wél voor de kilometerheffing zijn