Voor mijn job als communicatiespecialist werk ik aan verschillende maatschappelijke projecten die niet allemaal tot hetzelfde vakgebied behoren. Dat heeft een meerwaarde voor mij; het zorgt voor afwisseling in mijn dagelijkse leven en ik verveel me nooit. Binnen Connect hechten we belang aan een kritische blik en is het voor ons essentieel om ons te blijven ontwikkelen en te verdiepen in nieuwe communicatietrends, zowel binnen omgevingscommunicatie als erbuiten. ChatGPT is hier één van. Hoe kan deze nieuwe tool mij helpen in mijn dagelijkse leven en in mijn job als communicatieadviseur bij maatschappelijke projecten? Ik deel graag mijn zeven vaststellingen met jullie.
1. Een uitstekende researcher
Elk communicatieproject begint met research, soms oppervlakkig, vaak diepgaand. Waar een junior adviseur urenlang het web zou afstruinen naar interessante informatie over wat stakeholders in België en omstreken bezighoudt, heeft ChatGPT slechts een paar uur nodig.
Zelfs in één uur kan je, aan de hand van precieze vragen, goede resultaten en bruikbaar materiaal vinden die je verder kunnen helpen in je zoektocht.
Wanneer de SEO van een website niet optimaal is, kan het moeilijk zijn om informatie terug te vinden. ChatGPT daarentegen houdt geen rekening met SEO (voor gegevens tot 2021) en heeft alle informatie, zowel goede als slechte SEO, opgeslagen.
Maar dit "intelligente" onderzoek vervangt de persoonlijke gesprekken met stakeholders en brainstormsessies niet die Connect bij het begin van een project houdt om de communicatieplannen te bepalen. Het is juist tijdens deze momenten dat de nuances in een communicatieplan ontstaan die het verschil maken.
2. Een interessante maar beperkte analist
Met zijn toegang tot uitgebreide informatiebronnen, is ChatGPT in staat om specifieke kwesties te analyseren en ons gedetailleerde verklaringen te geven. Bovendien kan het relevante argumenten vinden om een standpunt te onderbouwen en kan het zelfs tegenargumenten bieden. Ideaal dus om je voor te bereiden op mogelijke weerstand van stakeholders op je project.
Niettemin blijft ChatGPT oppervlakkig. Om een scherpe stakeholderanalyse te krijgen, moet je meer input geven en hier verlies je tijd mee. Met de juiste competenties schrijf je zelf sneller een eigen analyse door de uitgangspunten van ChatGPT te challengen. ChatGPT kan jouw kennis van het dossier, jouw expertise en ervaring niet vervangen.
3. Geloof niet alles wat het zegt
Nee, ChatGPT weet niet alles. Het kan informatie soms verkeerd interpreteren. Bijvoorbeeld wanneer ik vraag om de tunnelboortechniek van Metro 3 uit te leggen, geeft het aan dat de tunnel al gebouwd is, terwijl het project zich nog in de vergunningsfase bevindt. En wanneer ik vraag naar voorbeelden van bouwprojecten in België met gelijkaardige tunnelboortechnieken, benoemt ChatGPT de Schuman-Josafattunnel, maar deze is niet met die techniek gebouwd.
Ook is het belangrijk om voorzichtig om te gaan met de cijfers die ChatGPT verstrekt. Vaak werken de links niet en is het moeilijk om informatie te verifiëren die dicht bij elkaar ligt of een combinatie is van verschillende resultaten. Daarnaast kan ChatGPT geen statistieken lezen, een belangrijk punt om rekening mee te houden. Als er geen artikel bestaat over de interpretatie van de statistieken die je wilt analyseren, kan ChatGPT deze dimensie ook niet integreren.
4. Een geboren vereenvoudiger
Wanneer je aan ChatGPT vraagt om de tunnelboortechniek uit te leggen aan een kind van 10 jaar, zal het uitleg geven door toepasselijke metaforen te gebruiken. Hetzelfde geldt wanneer je een meer volwassen publiek wilt bereiken. ChatGPT stemt de uitleg af op het doelpubliek.
Op dit vlak kan ChatGPT ons werk als communicatiespecialist makkelijker maken door technische materie te vereenvoudigen voor ons doelpubliek. Maar wees voorzichtig, zelfs als het je helpt bij het begrijpen van een complex onderwerp, wil het niet zeggen dat de uitleg van ChatGPT altijd correct is.
5. Niet de grootste creatieveling
ChatGPT kan ook als inspiratiebron dienen. Stel, je moet een bijeenkomst organiseren voor bewoners en je hebt een tekort aan ideeën voor thema's. ChatGPT kan je die net geven. Of ben je op zoek naar een bekende moderator? ChatGPT selecteert voor jou wat namen. Toch blijven de antwoorden die het geeft, eerder algemeen. Het is aan jou om je vraag te verfijnen, zodat het antwoord overeenkomt met wat je precies zoekt en met jouw doelstellingen en doelpubliek.
Zo zal ChatGPT eerder voor de hand liggende activiteiten en workshops voorstellen. Wel kan je je zoekopdracht verfijnen door middel van vragen en de antwoorden van ChatGPT als basis gebruiken voor je uiteindelijke keuze. Ben je daarentegen op zoek naar iets dat nog nooit eerder is gedaan op vlak van omgevingscommunicatie? Dan is ChatGPT misschien niet de beste keuze, tenzij je wilt uittesten tot welk resultaat je ermee kan komen.
6. Een matige schrijver
ChatGPT kan inderdaad voor jou schrijven. Maar de stijl en structuur blijven erg klassiek en schools. Ik kreeg verschillende keren de indruk docenten Nederlands voor me te hebben: “ten eerste, ten tweede, ten slotte, bovendien, tot slot...” Dit is natuurlijk niet de manier waarop ik mijn teksten schrijf, tenzij ik de lezer onderweg wil verliezen (ben jij er trouwens nog?). De teksten die ChatGPT genereert blijven wel een goede basis, die je naar eigen voorkeur kunt aanpassen.
7. Een collega om mee te brainstormen
ChatGPT kan voor mijn werk dan wel een goede basis vormen, maar mijn eigen ervaring en expertise blijven noodzakelijk. Mijn job als communicatieadviseur is dus nog lang niet overbodig.
ChatGPT geeft geen mening, neemt geen standpunt in en schrijft analyses waarbij al snel duidelijk wordt dat een menselijke blik ontbreekt, die wel in staat is om nuances op te pikken. Juist dit is de essentie van ons werk als communicatiespecialisten die aan omgevingscommunicatie doen.
Kortom, ChatGPT is een collega die me vooruit kan helpen en bepaalde taken in mijn dagelijkse leven kan vergemakkelijken. Maar het zal me nog niet vervangen. Voorlopig toch nog niet… want AI blijft voortdurend bijleren.