
Bij een congres waar data een centrale rol spelen, tel ik koppen in de zaal. Bij een congres in miniatuurstad Madurodam verwacht je geen mensenmassa, toch telde ik ruim 100 aanwezigen. Eerst luisterden we allemaal naar een inspirerende speech van Elizabeth Fry, Chief Communications Assessment and Analysis bij de NAVO. Daarna verdeelden we ons in kleinere groepjes voor de deelsessies. Ik volgde er drie, goed voor drie geleerde lessen.
1. Achteraf weet je alles van tevoren
Spreker Myrthe van Delden (Nederlandse School voor Openbaar Bestuur) ziet signalen als een aankondiging van ‘iets anders’. Tegenstanders moet je niet zomaar wegzetten, maar zien als iemand die een signaal kan geven en waar je veel van kan leren. Ook iemand die tegen jouw plannen gekant is, bijvoorbeeld. En dat herken ik, want in projecten met weerstand willen we als communicatieadviseurs alle geluiden – positief, negatief én neutraal – opvangen en een plek geven in het proces.
2. Dé inwoner bestaat niet
Uit de sessie ‘Effectief communiceren met data-inzichten’ van Jochem Hoogenboom (Citisens & Necker) blijkt dat een generieke aanpak vaak niet goed uitpakt. Dé inwoner laat zich namelijk niet in een hokje stoppen. Toch proberen we met data zoveel mogelijk mensen te bereiken. Jochem legt uit hoe dat kan, bijvoorbeeld aan de hand van een segmentatiemodel. Zo’n model kan inzicht geven in wat inwoners beweegt. En eerlijk, zo’n model is toch handiger dan starten vanuit een onderbuikgevoel. Vind ik tenminste.
3. Denk aan de beleving
Dataverzameling levert veel informatie op. Die informatie deel ik graag met mijn doelgroep. Het liefst met een kekke grafiek. Maar is het nodig om daarin alles te laten zien? Volgens Michiel Dullaert (De Perfecte Grafiek) moet je het mensen zo gemakkelijk mogelijk maken. Of ook wel: bouw een brug tussen jouw data en het oog van de ontvanger. En zorg dat de focus ligt op de boodschap die je wil overbrengen. Niet of je alle kleuren uit de huisstijl wel hebt gebruikt.
Een vak apart
Het vak van de omgevings-/media-analist is een vak apart, maar sluit naadloos aan bij het communicatievak. Zeker bij omgevingscommunicatie is het belangrijk dat we weten wat er in de omgeving speelt. Goed om dus eens mijn licht op te steken bij omgevings- en media-analisten. En weet je, volgend jaar gewoon weer! Die mediascreening in de ochtend laat ik wel lekker aan hen, dan blijf ik nog even liggen.