De vraag
De eerste uitdaging voor de vervoerregio’s zit in de ontwikkeling van een visie over de mobiliteit van de toekomst. Zo kunnen zij samenwerken met de gemeenten, de Vlaamse overheid en andere stakeholders aan duurzame mobiliteitsoplossingen voor hun regio die gebundeld worden in een regionaal mobiliteitsplan. Maar daarnaast moet die visie, verwerkt in een inhoudelijk plan met veel vakjargon, extern gecommuniceerd worden naar alle betrokkenen. De vertaalslag naar een hapklare boodschap vraagt de nodige expertise en begrip over je doelpubliek. Het consortium Sweco – The New Drive – Goudappel Coffeng en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken vonden in Connect hiervoor de juiste partner.
Connect verzorgt de communicatie over de nieuwe mobiliteitsplannen naar alle stakeholders: de vervoerregioraad, maar ook de gemeentebesturen en burgers. Die communicatie moet bijdragen tot een breed gedragen regionaal mobiteitsplan, dat kadert in het nieuwe decreet Basisbereikbaarheid van de Vlaamse Regering.
De aanpak
Connect staat in voor de ontwikkeling van de communicatiemiddelen, digitale bevragingen en communicatieadvies. Zo verzorgden we reeds voor de vervoerregio Vlaamse Rand de redactie en het ontwerp van een brochure over de nieuwe mobiliteitsvisie voor de gemeentebesturen uit die regio. Het nieuwe decreet Basisbereikbaarheid en de shift van een aanbodgericht openbaar vervoer naar een vraaggestuurd openbaar vervoer worden erin toegelicht, met specifieke voorbeelden van toekomstige wijzigingen in het openbaar vervoer in de Vlaamse Rand.
Resultaat
Het openbaar vervoersplan 2021 vormt voor alle vervoerregio’s een eerste stap in de ontwikkeling van een regionaal mobiliteitsplan 2030-2050. Connect maakte voor vervoerregio Limburg een animatievideo over bereikbaarheidsadvies, waarin het openbaar vervoersplan werd uitgelegd aan de 42 Limburgse gemeenteraden.