Noord-Zuid Limburg: Na 50 jaar discussie een aanpak op maat van alle stakeholders
Noord-Zuid Limburg bezoekers krijgen informatie over het project via een maquette en infopanelen.

De vraag

De Limburgse Noord-Zuidverbinding (N74/N715) verbindt Hasselt met Eindhoven. In Houthalen-Helchteren ontbreekt echter een essentieel onderdeel: het verkeer verloopt daar via een gewone gewestweg, pal door het centrum van de gemeente. Ook Lijn 3 van het Spartacusplan vormt een onderdeel van dit project: een verbinding voor hoogwaardig openbaar vervoer tussen Hasselt en Noord-Limburg. Dat maakt van dit project één van de grootste Limburgse dossiers van de voorbije decennia. 

De oplossing ligt echter niet voor de hand en er zijn tal van stakeholders betrokken. Dus stelde De Werkvennootschap ons de vraag: Hoe zorgen we er met adequate communicatie en een sterk participatietraject voor dat alle stakeholders hun schouders zetten onder dit complexe project?

Noord-Zuid Limburg dronebeeld luchtfoto van het projectgebied.
Noord-Zuid Limburg bezoeker maakt foto met smartphone van maquette.
Op een werfbezoek staan personen in werkkledij fluoriderende jassen met elkaar te communiceren. Naast de groep mensen is een brug.

De aanpak

Onder het devies ‘Samen geraken we verder’ brachten we alle stakeholders vanaf dag één aan tafel in werksessies en cocreatieweken. Van lokale en regionale overheden, natuur- en werkgeversorganisaties tot wijkverenigingen en bewoners en handelaars die op zoek moesten naar een nieuwe locatie. Toen de impact voor die laatste groep concreter werd, verschoof de focus naar een persoonlijke aanpak op maat van de stakeholder. We openden het Noord-Zuidinfopunt en zorgden ervoor dat we mensen nog sneller konden helpen, meer zicht kregen op wat er leefde in de omgeving en bezorgdheden beter konden wegnemen. 

Behalve met de participatiestrategie en het stakeholdermanagement, begeleiden we De Werkvennootschap ook met de project- en perscommunicatie en we bieden een strategisch klankbord. We lanceerden bij de start van onze opdracht een nieuw logo en een herkenbare huisstijl. En we zorgen voor heldere vertalingen van de complexe materie op de projectwebsite, een intussen succesvolle Facebookpagina, in brochures en Noord-Zuidkranten, die bij ongeveer 122.000 Limburgers in de bus vielen. Daarnaast produceren we ook projectvideo’s die de mensen achter het project in beeld brengen en de videoreeks Gezichten van de Noord-Zuid, waarbij we mensen die in de buurt van de Noord-Zuidverbinding wonen of werken, de kans gaven om hun Noord-Zuidverhaal te vertellen. 

In afwachting van de aanleg van de nieuwe Noord-Zuid voerde De Werkvennootschap al werken uit om de fietsveiligheid rond de Noord-Zuid te verbeteren. Voor deze zogenaamde ‘winsten’ trad een adviseur van Connect op als omgevingsmanager: hij was het centrale aanspreekpunt voor klachten, meldingen en andere bezorgdheden die leefden bij bewoners, handelaars en bedrijven in de buurt van de werven. We verzorgden werfcommunicatie op maat en informeerden de omgeving over de werken, fasewissels en de daarbij horende hinder. 

 

Gezichten van de Noord-Zuid – Tim De Ceunynck
Noord-Zuid Limburg krant. Infokrant. Persoon op een bank leest de krant in het openbaar. De cover van de krant is zichtbaar.

Resultaat

Het project begon in 2018 na bijna 50 jaar discussie terug van een wit blad, met maximale ruimte voor transparantie, dialoog en participatie. Dat zijn ook meteen de speerpunten van de stakeholder- en communicatieaanpak van Connect. De inspanningen die we voor dit project leveren kunnen het best samengevat worden met de woorden van journaliste Liliana Casagrande uit Het Belang van Limburg: “Infomarkten, kranten in elke brievenbus, een overzichtelijke website; de communicatie is top en nooit eerder gezien. Net als de inspraak.” 

Noord-Zuid Limburg modal shift campagne. A5 flyer. Ziet 'm gaan. Fietsen langs de Noord-Zuid da's stressvrij.
Noord-Zuid Limburg grondwerken carpoolparking.
Noord-Zuid Limburg wijkkaarten worden ingevuld met een pen.
Noord-Zuid Limburg fietspad met fietser.
Lien

Meer weten over deze case?