Strategische communicatiebegeleiding van A tot Z voor Limburg.net, de grootste afvalintercommunale van Vlaanderen

Afval is vervelend maar onvermijdelijk. Limburg.net, de grootste afvalintercommunale van Vlaanderen, wil ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk afval ontstaat in Limburg en Diest. Daarom zet ze fors in op afvalpreventie. Afval dat toch niet vermeden kan worden, zamelt ze in en laat ze verwerken. En dat op een manier die goed is voor de inwoners, hun portemonnee en het milieu. Geen eenvoudige taak dus, maar wel een belangrijke. Ook alle gezinnen juist informeren, goed laten sorteren en motiveren om steeds beter te doen, is daar een onderdeel van. Sinds 2016 ondersteunen Connect en Bridgeneers de afvalintercommunale bij haar communicatie in de breedste zin van het woord. In strategie, creatie en uitvoering.

Vraag

Hoe maak je de communicatie helder voor een hele provincie én Diest? In Limburg en Diest wonen zo'n 380.000 gezinnen, in alle maten en soorten. En zij bieden hun afval niet allemaal op dezelfde manier aan. De ene met containers, de andere in vuilniszakken. Het komt er dus op aan om zo persoonlijk mogelijk te communiceren naar een grote doelgroep. En hoe kan sensibilisering bijdragen tot gedragsverandering? Want het uiteindelijke doel is en blijft een kleinere afvalberg, dankzij een betere dienstverlening. Connect en Bridgeneers zorgen als communicatiepartners voor laagdrempelige, heldere communicatie die alle gezinnen bereikt. Bij hen thuis en op het recyclagepark. Digitaal en op papier. En daarnaast zorgen we voor interne communicatie en stakeholdermanagement.

Aanpak

Bij de start vormde een masterplan de basis voor alle communicatie: we analyseerden de risico’s en gingen op zoek naar de uitdagingen van de toekomst. Sindsdien werken we mee in de dagelijkse werking, met behoud van onze kritische en creatieve kijk. Dankzij de intensieve samenwerking tussen Limburg.net en Connect-Bridgeneers gaan we niet enkel voor communicatieve meerwaarde, maar ondersteunen we ook de innovaties in beleid. Dat doen we o.a. met strategisch advies over de relaties met gemeenten/partners, het inhoudelijk mee uitschrijven van visienota’s over statiegeld, en het begeleiden van een intern waardentraject. We zijn er elke dag mee bezig, afval zit intussen ook een beetje in ons bloed.

Resultaat

We werken breed en met volle goesting, met steeds het strategisch overzichtsplaatje in ons achterhoofd. Een driemaandelijks magazine, diverse sensibiliseringscampagnes, talloze persacties, interne proces- en verandercommunicatie, een statiegeldcongres, educatieve lessenpakketten, een nieuw beleidsplan, (digitale) participatieworkshops, de jaarlijkse afvalkalender, de voorbereidingen voor een educatief centrum, intern en extern stakeholdermanagement, ... We doen het allemaal. We laten heel Limburg en Diest nadenken over hun persoonlijke afvalgedrag, met als piek Afvalvrij mei. Intern zorgen we ervoor dat medewerkers geïnformeerd én gemotiveerd blijven, van boekhouders tot parkwachters. Met als kers op de taart Optimo, het afvalophaalsysteem van de toekomst, waarvoor we de interne voorbereidingen begeleiden en vormgeven.

Facts & Figures

  • Limburgers scoren de dienstverlening van Limburg.net 8,5 op 10.
  • Het driemaandelijks Schoonste Magazine valt bij 380.000 gezinnen in de bus.
  • We voorzien 88 versies van de afvalkalender, op maat van elke gemeente.
  • Meer dan 12.000 deelnemers deden mee aan de wegwerptest van Afvalvrij mei.
  • 89% van de Limburgers gebruikt de afvalkalender. 95% daarvan vindt de afvalkalender bovendien geloofwaardig en duidelijk.

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Ann

cases

Case

Communicatiestrategie voor Brabants erfgoedbeleid

Provincie Noord-Brabant

Case

Brabants militair erfgoed opnieuw onder de aandacht

Alliantie Zuiderwaterlinie

Case

Draagvlakcommunicatie voor versterking dijken in Limburg (NL)

Waterschap Limburg