Connect en Smart Mobility? Dat is smart communication

Apps die helpen om een file te vermijden, sensoren die de luchtkwaliteit monitoren, verkeerslichten die op het juiste moment op groen springen. Allemaal voorbeelden hoe moderne technologie en mobiliteit hand in hand gaan. De Nederlandse provincie Noord-Brabant zet volop in op dit soort smart mobility.  En Connect helpt haar om hierover te communiceren. We delen alvast vijf succesfactoren om smart mobility op de kaart te zetten.

1. Opereer onder één vlag

Smart Mobility is een van de speerpunten van het Noord-Brabantse mobiliteitsbeleid. Daarvoor werken heel veel stakeholders samen. Denk aan overheden, hogescholen en marktpartijen. Het resultaat? Een wirwar van structuren, programma’s en deelopgaven. Door dit allemaal te communiceren onder één vlag, SmartwayZ.NL, creëren we structuur in deze complexe materie. Zowel intern als extern.

2. Ga uit van een gemeenschappelijke visie

Zuid-Nederland met behulp van slimme mobiliteit klaar maken voor de toekomst. Dat is het doel van SmartwayZ.NL. Maar iedere deelorganisatie denkt vanuit zijn of haar eigen invalshoek. Het is daarom belangrijk om voor iedereen dezelfde stip aan de horizon te zoeken. Met één gemeenschappelijke visie, creëer je meer slagkracht.

3. Blijf niet hangen in dromen

Technologie evolueert razendsnel. Wat vandaag nog sciencefiction lijkt, kan over vijf jaar een standaardoptie zijn in iedere wagen. De mogelijkheden om te dromen zijn dan ook eindeloos. Maar je kan niet blijven dromen. Op een gegeven moment moet je ook een concrete stap vooruit zetten. Dat is ook net een valkuil voor Smart Mobility.

4. Maak werk van interne kennisdeling

Om tot die concrete resultaten te komen, is interne kennisdeling van levensbelang. En dat is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Zeker gezien de voortdurende in- en uitstroom van medewerkers. Zet daarom in op een mix tussen persoonlijke interactie, online informatieverspreiding én offline kanalen.

5. Plaats niet alles in de etalage

Smart Mobility leeft. En dat vertaalt zich in heel veel acties. Is communiceren over al die acties noodzakelijk? Nee, absoluut niet. En haalbaar is het al evenmin. Door over alles te willen communiceren, krijg je net een communicatieve standstill. En dat wil je natuurlijk vermijden. Hou goed voor ogen wat intern belangrijk is en met wat je naar buiten wil treden. Een helder communicatieplan is daarbij onmisbaar. En dan komt smart communication om de hoek kijken.