De communicatie van Gentspoort op de rails
Gentspoort informatiekrant wordt in een brievenbus geplaatst.

De vraag

De laatste 20 jaar werden er meer dan 70 deelstudies uitgevoerd om van Gent een leefbare omgeving te maken. Het was dus hoog tijd om al die studies met elkaar te verenigen in één project voor de Gentenaars en Gentgebruikers. Maar voor de werken van start gaan, moeten de plannen uit het verleden worden geanalyseerd, het ontwerp worden uitgetekend en goedgekeurd en een aannemer worden aangesteld. En dat is een hele uitdaging. Ook op communicatievlak:

Want hoe zorg je ervoor dat de man in de straat het totaalproject leert kennen terwijl hij de eerste jaren nog geen werken in het straatbeeld ziet? En hoe breng je zo’n complex verhaal naar het brede publiek?

Gentspoort Gentspoortbeurs. Presentatie met kaartmateriaal. Bezoekers krijgen informatie over het project.
Gentspoort grafische producties. Boekdelen en tram in lego.
Gentspoort Gentspoortbeurs. Informatiepanelen met kaartmateriaal en informatie over het project.
Gentspoort boekdelen in de verpakking. Drie boekdelen over verschillende onderwerpen van het project.
Gentspoort Gentspoortbeurs. Presentatie voor bezoekers.
Gentspoort grafische producties. Informatiepaneel.
Startmoment van Gentspoort. Naam en het logo worden bekend gemaakt in Gent tijdens een informatiesessie.
Gentspoort grafische producties. Clear Channel bushalte.

De aanpak

Om ervoor te zorgen dat Gentenaars en Gentgebruikers het project leerden kennen, gaven we het project een smoel met een projectnaam en huisstijl. 

De omgeving bereiden we voor via een mediamix van eerlijke, positieve en transparante communicatie. Maar in zo’n groot infrastructuurproject is een heldere informatiestroom alleen niet genoeg. De inwoners mogen hun zegje doen in een heus participatietraject. Zo is het niet alleen een project voor de omgeving maar ook met de omgeving.  

Die uitgebreide aanpak kunnen we alleen realiseren door een nauwe samenwerking met elkaar, met de partners De WerkvennootschapStad GentDepartement Mobiliteit & Openbare WerkenAgentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse WaterwegNMBSDe LijnInfrabelSynductisFarys en Aquafin en met alle Gentenaars en Gentgebruikers.

Gentspoort persmoment. Tram in de huisstijl van Gentspoort op de achtergrond. Groepsfoto voor de tram met boekdeel in de hand.
Boekdelen van Gentspoort op elkaar gestapeld.
Boekdeel van Gentspoort. Kaartmateriaal over de tram die aangelegd zal worden.

Resultaat

Met een allesomvattende huisstijl, logo, en baseline werd de eerste steen gelegd om het project voor te stellen aan het brede publiek. De stuurgroep van alle partners ondertekenden de ambities voor het project op het startevent, gevolgd door de Gentspoort meerdaagsezes infomomenten verspreid over de stad. Sindsdien maakten Gentenaars en Gentgebruikers uitgebreid kennis met Gentspoort, dankzij een website, digitale nieuwsbrieven en socialemediaberichten tot een authentieke infokrant en een tramstel met lokale kunst. Ook zette het Gentspoort-team heel wat participatiemomenten op poten. In denktanks met burgervertegenwoordigers en werkateliers kon  iedereen zijn ideeën of feedback kwijt. 

Inmiddels bevindt het project zich in de ontwerpfase. Met de eerste conceptontwerpen trokken we opnieuw naar buiten om deze op een heldere manier voor te leggen aan de omgeving. In het verdere proces blijven we ook dichtbij de betrokken stakeholders. 

Hoe kreeg de Gentspoort-tram een metamorfose?
Iris

Meer weten over deze case?