De vraag
Stad Vilvoorde telt 45 000 inwoners, met meer dan 100 verschillende nationaliteiten. Met een participatietraject wilde Vilvoorde deze diverse groep inwoners uitnodigen om mee te denken over de toekomst van hun stad. De vraag: hoe kunnen we Vilvoorde nog mooier, groener en verkeersveiliger maken? Alle dromen en ideeën waren welkom, liefst van zoveel mogelijk verschillende Vilvoordenaars. De campagne die we lanceerden moest daarom laagdrempelig, visueel en uitnodigend zijn voor iedereen. En daar heeft Connect een grote troef voor achter de hand …
De aanpak
Connect beschikt naast handenvol communicatieadviseurs namelijk ook over een eigen grafische afdeling. Tijdens een brandingtraject kwamen we zo tot een herkenbaar campagneconcept, dat bovendien aanpasbaar was per Vilvoordse wijk. Met ‘Vilvoorde is van jou. Maak er iets van’ laten we zien dat iedere Vilvoordenaar, jong en oud, groot en klein, zelf kan dromen over zijn of haar wijk.
Om zoveel mogelijk mensen te bereiken met deze boodschap, kozen we voor een multichannel communicatiecampagne. Zo plaatsten we posters in bushokjes en stadsgebouwen, ontwierpen we een levensgroot fotokader en deelden we totebags en flyers uit. Ook de website, de sociale mediakanalen en het participatieplatform van de stad kregen een ‘Vilvoorde is van jou’-jasje. Voor de ideeënmarkten maakten we daarnaast droomboxen waarin mensen hun wildste ideeën konden achterlaten. Die konden ze bovendien ook krijten op een zuil midden in de stad of op straat met een groot sjabloon. Tot slot werkten we samen met lokale radiozender Moetoen aan een speciale uitzending over de campagne.
Resultaat
Door een waaier aan communicatiemiddelen slaagden we erin om ‘Vilvoorde is van jou’ bekend te maken bij de Vilvoordenaren. In totaal verzamelden we zo meer dan 2 000 ideeën via het participatieplatform en de ideeënmarkten. Het aantal actieve gebruikers van het digitale participatieplatform mijn.vilvoorde.be ligt hiermee 2 tot 3 keer hoger dan de meest actieve periode in het verleden.
Vilvoorde is nu met deze ideeën aan de slag om haar wijken mooier, groener en verkeersveiliger te maken. In de tussentijd houden we de buurtbewoners op de hoogte via wijkkrantjes, die al in 12 000 brievenbussen vielen. Missie geslaagd!