De vraag
Hoe maak je de communicatie helder voor een hele provincie én Diest? In Limburg en Diest wonen zo'n 380.000 gezinnen, in alle maten en soorten. En zij bieden hun afval niet allemaal op dezelfde manier aan. De ene met containers, de andere in vuilniszakken. Het komt er dus op aan om zo persoonlijk mogelijk te communiceren naar een grote doelgroep. En hoe kan sensibilisering bijdragen tot gedragsverandering? Want het uiteindelijke doel is en blijft een kleinere afvalberg.
De aanpak
Connect en Bridgeneers bundelen de krachten om zowel op strategisch niveau als creatief niveau zo veel mogelijk mensen te bereiken om hen correct te informeren en inspireren. We starten telkens van een weloverwogen strategie die we daarna vertalen in een resultaatgerichte, creatieve aanpak. Maar ook andere stakeholders verdienen onze aandacht, in de eerste plaats zijn dat de gemeenten die deel uitmaken van Limburg.net. We zorgen voor pasklare communicatie die zij eenvoudig kunnen delen of integreren op eigen kanalen.
Resultaat
Naast de intussen gebruikelijke en nog steeds sterke instrumenten als Het Schoonste Magazine, de afvalkalender, sorteergids en verschillende folders zoeken we steeds naar nieuwe, impactvolle manieren om onze boodschappen tot bij de burgers te brengen. Bewoners informeren over het afvalsysteem van de toekomst, een audioguide voor de sorteerinstallatie in Beringen, een bushok omtoveren tot een koelkast met sensibiliserende boodschappen, preventieboodschappen via advertenties op tv en radio, een audioversie van publicaties voor mensen met leesproblemen ... We doen het allemaal. We laten heel Limburg en Diest nadenken over hun persoonlijke afvalgedrag, met als jaarlijkse piek Afvalvrij mei.