De vraag
Een fusie brengt veel vragen en bezorgdheden met zich mee. Zowel bij de inwoners als bij de medewerkers van de steden. Velen voelen een emotionele connectie met hun stad en vrezen dat de stadsidentiteit verloren gaat na een fusie. Medewerkers stellen zich dan weer vragen bij het voortbestaan van hun job of hun nieuwe werklocatie. Transparante en tijdige communicatie is dan ook cruciaal om die bezorgdheden weg te nemen.
De aanpak
We gingen van start met een onderzoeksfase, waarin we een analyse maakten van de stakeholders, de bestaande communicatiekanalen van beide steden en de berichten in de pers en op sociale media over de fusie. Op die manier kregen we een goed beeld van wat er in beide steden leefde. Vervolgens wilden we alle communicatie over de fusie een eigen gezicht geven. Daarom ontwikkelden we een gezamenlijke, tijdelijke, huisstijl die we gebruikten voor alle communicatie over de fusieplannen. De huisstijl zetten we ook in op een gloednieuwe website: www.fusietongerenborgloon.be. Een centraal kanaal voor alle informatie over de fusie met ruimte voor digitale participatie. IDEA Consult werd ingeschakeld voor inhoudelijke uitwerking van de fusie. Samen met hen werkten we aan vier fysieke participatiemomenten.
Resultaat
Voor de lancering van de website was er amper informatie te vinden over de fusieplannen. Met het kanaal hebben we gezorgd voor een plek waar een antwoord op veel vragen te vinden is. En wie toch nog geen antwoord vindt, kan de stadsbesturen nu ook beter bereiken via de fusiemailbox.