Kustbescherming is er voor iedereen
Kustvisie informatiemarkt in Koksijde. Bezoekers krijgen via een spreker en informatiepanelen informatie over het project.

De vraag

Bij de start van de onderzoeksfase stond Kustvisie voor een aantal uitdagingen. Zo was er de noodzaak om het draagvlak voor het project te vergroten door diverse stakeholders te betrekken, en hun input en wensen te integreren. Daarnaast was er nood aan operationele communicatie, waarbij technische informatie moest worden vertaald naar een begrijpelijk verhaal voor het brede publiek.

De aanpak

De kust is van iedereen. Een grote en diverse doelgroep dus om ons op te richten. Wij sloegen samen met de andere partners van consortium Hoogtij(d) de handen ineen voor een sterk stakeholdertraject met zo’n 90 betrokken partijen. Daarnaast werkten wij samen met de tien Vlaamse kustgemeenten om de kustbewoners mee te nemen in het verhaal van Kustvisie. Wij voorzagen elke kustgemeente van een uitgebreid communicatiepakket en organiseerden er toelichtingsmomenten. Zo was de informatie voor alle betrokken inwoners binnen handbereik. Met de huis-aan-huis verspreide folder, digitale visuals, infokranten, een uitgebreide website, informatiemarkten, een animatievideo en digitale nieuwsbrieven waren zowel organisaties als inwoners goed geïnformeerd tijdens het openbaar onderzoek.

Kustvisie - animatievideo

Resultaat

Door de werksessies met de grote groep stakeholders, werd het uiteindelijke ontwerp van het strategisch beleidsplan goed ontvangen. En dankzij het brede pakket aan online en offline communicatiemiddelen sprongen de kustgemeenten graag mee op de kar en hielpen actief bij het verspreiden van de informatie. We zagen een mooie opkomst tijdens de infosessies nadat de folder in ruim 230.000 huishoudens op de mat viel. De brochures werden veelvuldig meegenomen en ook de animatievideo was erg populair.  

Kustvisie informatiemarkt in Koksijde. Bezoekers krijgen via informatiepanelen informatie over het project.
Kustvisie informatiemarkt in Koksijde. Bezoekers krijgen via informatiepanelen informatie over het project.
Kustvisie informatiemarkt in Koksijde. Bezoekers krijgen via informatiepanelen informatie over het project.
Vlaanderen maakt zich op voor de bescherming van zijn kust. Tijdens infosessies van Kustvisie wordt de informatie gedeeld.
Kustvisie grafische producties voor een informatiesessie. Banners, flyers, drieluik, animatievideo, roll-up.
Sanne

Meer weten over deze case?