De vraag
Vandaag is de R4 een lange reeks drukke kruispunten. Met de fiets is het lastig om over te steken en met de auto sta je vaak aan te schuiven. Maar hoe communiceer je nu positief over een groot project dat zorgt voor hinder, impact en verandering? Hoe maak je buurtbewoners, bedrijven en andere veelgebruikers warm voor een nieuwe toekomst van de R4? En hoe overtuig je hen dat de nieuwe R4 een meerwaarde zal zijn voor zowel omgeving, mens als natuur? Connect gaat sinds 2018 aan de slag met uitgekiende communicatieplannen, maar ook met de prakische uitwerking ervan in offline en online acties.
De aanpak
Voor een doelgroep van bijna 50.000 mensen en enkele honderden bedrijven binnen en buiten het havengebied, moet je verschillende tools inzetten om zoveel mogelijk belanghebbenden te informeren. Dat doen we in de eerste plaats met een sterk uitgebouwde website. Ook de sociale media-kanalen en de digitale nieuwsbrief worden op het tempo van het project aangevuld en uitgestuurd. De combinatie met de papieren R4-gidsen zorgt ervoor dat we burgers en bedrijven optimaal bereiken en informeren. Maar een infrastructuurproject van zulke omvang vraagt niet enkel om een heldere informatiestroom. Met de 0800-infolijn en mailbox bieden we een luisterend oor en behandelen we zoveel mogelijk bezorgdheden en vragen. Snelle communicatielijnen met de omgevingsmanagers van zowel de aannemer als de nutsmaatschappijen zorgen bovendien voor stakeholdercommunicatie op maat.
Resultaat
Meer dan 5.000 nieuwsbriefabonnees, jaarlijks bijna 30.000 websitebezoekers en een bereik van 2.100 volgers op Facebook: R4WO leeft in en rond Evergem, Gent en Wachtebeke. Daardoor zijn we in staat informatiebehoeften snel te spotten en in te vullen. Boodschappen houden we steeds laagdrempelig en overzichtelijk. Communicatielijnen houden we kort en strak.