nieuwsbericht

Aanwezig zijn op sociale media: een magisch middel?

donderdag 5 maart 2020

Het is een groot cliché om te zeggen dat ‘sociale media niet meer weg te denken zijn anno 2020’, maar we kunnen er nu eenmaal niet omheen. Zowel in België als in Nederland blijft het aantal gebruikers stijgen. Maar wat betekent die digitale opmars voor een bedrijf of overheid? Moet je zelf actief zijn op elk platform om zichtbaar te zijn? In deze blog bekijken we sociale media door een strategische communicatiebril.

Ken je doelpubliek en hun online activiteiten

7,5 miljoen Belgen, of 65% van de Belgische bevolking, is actief op sociale media. Ook in Nederland is maar liefst 96% te vinden op verschillende platformen. Dat dit interessante cijfers zijn voor communicatie staat vast, maar toch houden ze niet automatisch in dat ook jij als gemeentebestuur of bedrijf op alle kanalen te vinden moet zijn.

Daar zijn een aantal redenen voor. Zo kun je uit die cijfers namelijk niet afleiden of jouw specifieke doelpubliek te vinden is op sociale media. Daarnaast betekent iemands aanwezigheid op Instagram niet dat hij of zij ook interesse heeft om jouw project daar te vinden. Tot slot staat een profiel hebben op sociale media niet gelijk aan er regelmatig gebruik van maken. Er mogen dan wel 10,4 miljoen Nederlanders een Facebookprofiel hebben, dat wil niet zeggen dat zij er ook dagelijks actief zijn en dus jouw berichten zullen zien.

Alvorens profielen aan te maken op alle mogelijke sociale media, is het dan ook belangrijk om eerst even stil te staan bij jouw doelpubliek en doelstellingen. Wie willen we bereiken en wat willen we bereiken? Op basis van de antwoorden hierop bepaal je of jij al dan niet aanwezig moet zijn op sociale media.

Zichtbaarheid vraagt tijd

Wanneer je beslist dat het voor jouw doelstellingen en doelpubliek nuttig is om online aanwezig te zijn, is het strategische denkwerk nog niet voorbij. Inzetten op sociale media kost namelijk veel tijd. Het is daarom een goed idee om op voorhand na te denken of je voldoende tijd (en dus budget) kan vrijmaken voor de voorbereiding, zoals een strategie, de contentcreatie en -planning.

Bovendien is goede content niet zomaar “iets op sociale media zetten”. Voor een sterke post moet je de inhoud bedenken, per kanaal de juiste copy, het beeld en het formaat voorzien, intern afstemmen en het bericht op de verschillende kanalen plaatsen.

Vervolgens is ook community management een belangrijk onderdeel van een sociale mediastrategie. Wat als er vragen of klachten komen? Op welke reacties ga je wel of niet in? Welke tone of voice hanteer je? Dat zijn zaken die je op voorhand bepaalt. Sociale media vragen dus om op een consistente manier onderhouden te worden.

Adverteren is geen garantie op succes

Adverteren op sociale media heeft voordelen. Je kunt er een ruim publiek mee bereiken en tegelijk specifiek inzetten op de doelstelling en doelgroepen die jij kiest. Maar ook hier is het het afwegen waard of het voor jouw boodschap, zeker als overheid zijnde, nuttig is om in te zetten op advertenties.

Beperkt bereik

Ten eerste mag je er niet vanuit gaan dat je met een advertentie meteen alle gebruikers uit je doelgroep bereikt. De cijfers voor België geven bijvoorbeeld aan dat je 66% van de actieve Facebookgebruikers met advertenties kunt bereiken. Op LinkedIn is dat 41%. Dat beperkt je doelgericht bereik voor een stuk, maar sluit niet uit dat je nog steeds een mooi percentage van geïnteresseerden bereikt.

Strenge algoritmes

Daarnaast worden de algoritmes van sociale media ook steeds strenger. Facebook bijvoorbeeld controleert zelf hoeveel personen je met advertenties kunt bereiken. Het advertentiebereik ligt daar momenteel op 24,8% van het totale bereik.

Advertentiebudget

Tot slot is het advertentiebudget een aandachtspunt. De grootte van dat bedrag is om te beginnen afhankelijk van jouw bericht of project. Maar ook het platform bepaalt voor een stuk welke som je nodig hebt. Advertentiekliks op LinkedIn zijn bijvoorbeeld duurder dan op Facebook of Instagram.

Geen doel op zich, wel een handig middel

Om te antwoorden op de eerste vraag: sociale media kunnen een goed middel zijn voor jouw projectcommunicatie, maar aanwezigheid is geen must. Je activiteit op sociale media kan sterk meebouwen aan de uitbreiding van het netwerk en imago van jouw organisatie. Maar op sociale media zitten om deel uit te maken van een populair platform is niet het juiste vertrekpunt. Zo kun je perfect succesvol aanwezig zijn op een kleiner kanaal, als je doelgroep daar ook te vinden is. Goed nadenken over je doelstellingen en doelpubliek zijn de basis. Eens je die inzichten hebt, zijn sociale media zeker een waardevol middel om je online aanwezigheid te versterken.

Door: Margaux Christiaens en Florence Machiels

Bronnen statistieken:

  • We Are Social en Hootsuite (België)
  • Newcom (Nederland)

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

Nieuws

Nieuwsbericht

Connect drie jaar langer communicatiepartner voor hoogspanningsnetbeheerder Elia

Nieuwsbericht

Plooien of aanschuiven: overwin de dagelijkse ‘last mile’ op de fiets

Nieuwsbericht

Drie communicatielessen voor elk stadsproject