blog

Framing in de praktijk: Met z’n allen tegen ondermijning

Elk verhaal kan je op verschillende manieren vertellen. Het ‘frame’ dat je kiest, bepaalt hoe de boodschap bij jouw doelgroep binnenkomt. En dat kan grote gevolgen hebben. Hoe framing concreet in zijn werk gaat? We doken in het Connect-archief voor een verhaal over onfrisse praktijken op industrieterreinen.

Het probleem?

Ondermijning is een fenomeen waarbij criminelen een bedrijf gebruiken als dekmantel voor bijvoorbeeld drugshandel, witwassing of mensenhandel. Deze vorm van criminaliteit is moeilijk om op te sporen en blijft vaak onder de radar. Daarom startte de Nederlandse provincie Noord-Brabant een onderzoek naar signalen die wijzen op ondermijnende activiteiten op bedrijventerreinen. Aan het communicatieteam om het probleem op de kaart te zetten en iedereen – van gemeentes tot bedrijventerreinen en ondernemers - voor dezelfde kar te spannen.

Wat we konden doen ...

... is een doemscenario schetsen. Bedrijventerreinen neerzetten als de perfecte voedingsbodem voor duistere praktijken, waar afpersingen en bedreigingen dagelijkse kost zijn. Zo’n schrikbeeld had gewerkt bij gemeentebesturen om te tonen hoe dringend het probleem wel niet is. Maar niet bij de andere doelgroepen. De bedrijventerreinen zijn er bijvoorbeeld niet mee gediend. Het doet de terreinen en de bedrijven die er zitten tekort. Door ze weg te zetten als een broeihaard van onfrisse bezigheden, jaag je bedrijven weg en de mensen die er werken tegen je in het harnas.

Met een inclusief verhaal krijg je elke doelgroep mee

Tessa Dwyer, Projectleider - Communicatieadviseur

Maar we kozen voor ...

... een inclusief verhaal. We brachten het onderzoek als een uitnodiging om samen een vuist te maken tegen ondermijnende activiteiten. Het belang van bonafide, succesvolle bedrijven voor de hele samenleving zetten we netjes in de verf. Zo werd ons verhaal een positieve boodschap waarin elke doelgroep zich kon vinden.

Het resultaat

Het onderzoek van de provincie is ondertussen afgerond. Een brede groep partners – gemeenten, het parkmanagement, bedrijven en belangenorganisaties – erkent de urgentie van het probleem. In november staat er een kennisevent op de agenda om het onderzoek en mogelijke maatregelen te bespreken.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.