blog

Framing in de praktijk: Een steenuil als buur

Elk verhaal kan je op verschillende manieren vertellen. Het ‘frame’ dat je kiest, bepaalt hoe de boodschap bij jouw doelgroep binnenkomt. En dat kan grote gevolgen hebben. Hoe framing concreet in zijn werk gaat? We doken in het Connect-archief voor een verhaal over schattige steenuilen vs. een Nederlands woningbouwproject.

Het probleem?

Een weiland van 22,5 hectare dat plaats moet bieden aan ongeveer 550 woningen. Dat is het project Woonakker in Teteringen, iets boven Breda. Maar wat bleek? De weilanden zijn de thuisbasis van enkele koppels steenuilen. Die uilen zijn niet alleen heel schattig, ze zijn vooral erg kwetsbaar. Woonakker zou niet het eerste project zijn dat op losse schroeven komt te staan door onrust over het lot van deze kleine pluizenbollen. Hoe ga je daar als projectontwikkelaar mee om?

Wat we konden doen ...

... is het verhaal van Woonakker ophangen aan het woningtekort en de grote behoefte aan nieuwe huisvesting. Om starters in Breda een kans op de woningmarkt te geven, en ervoor te zorgen dat ouderen in eigen dorp kunnen blijven wonen. Sympathieke boodschap. En die argumenten hebben we zeker ook gebruikt. Maar wat met de steenuilen? Laat je hen bewust achterwege in je communicatie?

Dat zou niet in goede aarde zijn gevallen bij omwonenden en natuurliefhebbers. Met dat verhaal bleven zij achter met veel vragen en bitter weinig antwoorden. Wordt er wel rekening gehouden met de steenuilen? Wordt het habitatverlies gecompenseerd? Vinden die ontwikkelaars dieren eigenlijk wel belangrijk?

Je hebt toch niets te verbergen? Communiceer pro-actief over je project.

Moniek Schoofs, Senior Communicatieadviseur

Maar we kozen ervoor ...

... om pro-actief te communiceren over de steenuilen. Want we hadden helemaal niets te verbergen. Vanaf het begin is er volop rekening gehouden met de steenuilen. In het gebiedsperspectief staat zelfs zwart op wit dat het leefgebied van de vogels behouden of verbeterd moest worden. Dus ons advies: breng het ook zo naar buiten. Bijvoorbeeld in de kernboodschap van het woningbouwproject (“woonruimte voor mens én dier”) die frontaal op de homepage staat te blinken. En we nodigden omwonenden en natuurverenigingen uit om actief deel te nemen aan een klankbordgroep waarin ze meedenken over de toekomst van de wijk.

Het resultaat

Eind 2022 kan iedereen formeel reageren op het bestemmingsplan. Dan weten we hoe het project er echt voor staat. Maar los daarvan is de klankbordgroep goed op weg om van Woonakker een warm nest voor steenuilen te maken. Een deel van het weiland wordt zelfs ingericht als speciale uilenzone, waar geen woningen staan, honden niet welkom zijn en ’s avonds geen licht aangaat. Om plaats te maken voor de uilen werd het aantal woningen teruggebracht van 600 naar 550. Steenuilen en mensen, in Woonakker lijken het goede buren te worden.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.