blog

Gratis en voor niets: 5 tips voor startende ondernemers die willen versnellen

Bart Derison is naast managing partner bij Connect ook mentor bij Netwerk Ondernemen. Hij helpt er belangeloos jonge ondernemers om te groeien en jobs te creëren. Iets waar hij best wat energie en tijd in stopt, maar vooral veel voldoening uit haalt. “Momenteel begeleid ik twee jonge ondernemers die actief zijn in de adviessector. Slimme kerels die openstaan voor feedback. Het is fijn om hen te zien groeien.”

Sinds 2018 is Bart mentor bij Netwerk Ondernemen. De motivatie om zich aan te melden, kwam voort uit eigen ervaring. “Toen ik in 2013 Connect overnam, kwam het bedrijf op mijn schouders terecht. Ik krimp nog steeds 5 cm als ik aan die tijd terugdenk. Het was toen diepe crisis in de communicatiesector en ik kreeg meteen de verantwoordelijkheid over 20 medewerkers. Dan helpt het als je raad kan vragen. Bij mij kwam die raad van Noël Slangen, van wie ik toen het bureau overkocht. Die gesprekken hebben mij steeds geholpen om helder naar de uitdagingen te kijken. Nu probeer ik hetzelfde te doen voor andere ondernemers.”

"Mijn beste adviezen geef ik wellicht over wat ik zelf fout heb gedaan"

Bart maakt maandelijks tijd voor de coachingsgesprekken. De jonge ondernemers selecteren zelf de punten die ze willen bespreken en waarin ze coaching willen. Dat varieert van vragen over de salesaanpak en interne communicatie, tot hoe je moeilijke exitgesprekken aanpakt.
“Mijn beste adviezen geef ik wellicht over wat ik zelf fout heb gedaan. Die situaties kan ik nu heel goed herkennen. Ik vertel hun over mijn ervaringen en samen kijken we hoe we rond de klip kunnen varen.”

Niet elke ondernemer of markt is hetzelfde. Toch ziet Bart 5 punten steeds terugkomen:

1.     “Zorg ervoor dat je het nooit te druk hebt voor sales”

Helaas voelt niemand de passie voor jouw bedrijf of product zoals jij dat doet. Door de deur van je kantoor komt toch vooral lucht binnen. Geen klanten, die ga je zelf moeten binnenhalen. Hoezeer je het ook mag haten: sales is de kern van wat een startende ondernemer moet doen. Zorg er dus voor dat je het nooit te druk hebt voor sales. Nog beter, zorg ervoor dat je het stervensdruk hebt en ga dan nog wat extra verkopen. Kijk voorbij de drukte van de komende week, maand of het komende kwartaal. Daarachter gaapt een leegte die je nu met sales moet opvullen.

2.     “Medewerkers hebben recht op een leider”

Veel jonge bedrijven starten als een vriendenclub. Regeltjes zijn niet nodig. Ik weet wat jij doet. Jij gelooft wat ik zeg. Dat gaat goed bij de start. Het is de brandstof voor jonge en frisse ideeën. Dan begint het team langzaam te groeien. De bedragen worden groter. De spanningen komen. Wie neemt hier eigenlijk de beslissingen? Medewerkers voelen dat het management niet op één lijn zit. Vriendschap moet dan snel worden omgezet in zakelijkheid. De studentenlol van samen nachtjes doorwerken, is eraf. Het is een fase waar vele jonge ondernemers door moeten. Een bedrijf heeft natuurlijk lol nodig. Maar medewerkers hebben vooral ook recht op een leider en duidelijke beslissingen.

3.     “Durf afscheid te nemen van je eerste klant”

Niemand vergeet zijn eerste kus. Een ondernemer vergeet ook zijn eerste klant niet. Rond dat eerste contract hangt een zoete geur van heroïek. Vaak is die klant er nog. Ondertussen wel aan een veel te laag tarief, en niet meer passend in waar je met je bedrijf naar toe wilt. Durf er afscheid van te nemen. Vooral als hij een blok legt op de vernieuwing. Het is beter de herinnering te koesteren dan jezelf nieuwe markten of klanten te ontzeggen. Doe dat wel met een etentje en een goede fles wijn. Dat heeft klant ‘numero uno’ wel verdiend. En daarna: zeg nee tegen elke nieuwe klant die niet past bij je bedrijf. Het snelle geld van nu is de grootste rem op de groei van later. 

4.     “Zorg ervoor dat je moeilijke beslissingen snel neemt”

Hoe kleiner je bedrijf, hoe zwaarder moeilijke beslissingen wegen. Iedereen kent elkaar. Je hebt flink wat weg samen afgelegd. Een foute aanwerving, verwachtingen die niet worden waargemaakt: je grootste fout is niet te handelen als het fout gaat. Je ziet ondernemers vluchten voor wat onvermijdelijk is. Ondertussen weegt het niet-functioneren van een medewerker of een team zwaar. Energie sijpelt weg. Als je niet oppast, vertrekken juist je beste medewerkers. Kom dus in actie! Hoezeer je ook tegen dat gesprek opkijkt. 

5.     “Je eerste crisis komt steeds dichterbij: gebruik haar goed”

Elke onderneming die het goed doet, kent twee periodes: voor een crisis en na een crisis. Niemand ontkomt aan de moeilijke periodes. Die crisis is vaak niet eens een economische terugval. Soms zorgt een sterkhouder die vertrekt of een scheefgegroeide teamcultuur voor een diepere malaise dan een duik in de omzet. Gebruik die momenten. Wie bij tegenwind hard leert fietsen, gaat later als een pijl vooruit. Zet je team op orde. Stel prioriteiten, ga verkopen, maak mensen verantwoordelijk. En dan trek je samen een fles champagne open. Want je hebt je eerste crisis overwonnen en je staat sterker voor de volgende die eraan komt.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.