blog

Waarom “hallo iedereen” een beter idee is dan “welkom dames en heren”

Een verschil maken voor mens en samenleving. Dat is wat we bij Connect het hele jaar door doen. Enkele collega’s gingen daarom naar het voorjaarscongres van Kortom in Leuven en kwamen terug met verfrissende ideeën. En deze maand staan we daar graag extra bij stil. Juni is namelijk Pride-maand, een maand waarin inclusiviteit centraal staat. In deze blog nemen we jullie mee in de wereld van inclusieve communicatie en geven we enkele tips en lessen mee die jou ook nog vast van pas zullen komen.

Inclu-watte?

Inclusieve communicatie klinkt gemakkelijk, maar hoe begin je er precies aan? Collega’s Iris, Charlotte en Celien namen deel aan het voorjaarscongres van Kortom in Leuven. De rode draad doorheen de 16 sessies van het congres was inclusieve communicatie. Tijdens verschillende sessies deelden experts er hun ervaringen, inzichten en tips.

Het overkoepelend advies: een one size fits all-aanpak gaat hier niet op. Analyseer je doelgroep, hun noden en hun wensen. Op die manier krijg je al een beter inzicht in hoe je doelgroep denkt, communiceert of zich voelt. Daarna kan je je communicatie(strategie) hierop toepassen.

Vijf concrete tips

  • Gebruik geen stereotypen. Het lijkt misschien logisch, maar het komt toch nog te vaak voor: trap niet in de val van stereotype beeldvorming en vermijd taalgebruik dat een impliciet negatieve boodschap bevat. Ook niet als grap. Want het is niet grappig voor degenen waarover de stereotypen gaan.
    
  • Blijf neutraal en altijd respectvol, zonder impliciete (waarde)oordelen in je communicatie. Concreet wil dit ook zeggen dat je heteronormatief taalgebruik of taalgebruik met een genderdimensie moet mijden en er vooral niet vanuit mag gaan dat iedereen blank, man, welvarend en valide is. Letten op je woordkeuze dus. Een kleine mentaliteitswijziging met een grote impact!
    • “Welkom iedereen” of “geachte aanwezigen” zijn bijvoorbeeld ook zoveel korter dan “beste dames en heren”, alleen maar voordelen dus!
    • Als je doelgroep een contactformulier moet invullen of zich moet registeren, is het aanduiden van een gender absoluut niet relevant. Laat die opties dus weg. Als het noodzakelijk is voor een onderzoek of het garanderen van gelijke kansen kan het wel in je formulier. Maak dan wel duidelijk waarom die informatie nodig is. Plaats een vrije invulstrook in plaats van de vakjes M/V/X aan te bieden.
      
  • Wees zo concreet en helder mogelijk in je communicatie.
    • Als je teksten schrijft, kan je gebruik maken van de website ishetb1.nl. Die website vertelt je of het woord dat je wil gebruiken door bijna iedereen begrepen wordt.
    • Let erop dat de iconen of illustraties die je gebruikt herkenbaar zijn voor iedereen. Zo vermijd je verwarrende of dubbelzinnige boodschappen.
      
  • Zorg voor genoeg sociale context en blijf laagdrempelig. Kader bijvoorbeeld waarom je over bepaalde onderwerpen naar de gekozen doelgroepen communiceert en waarom dat belangrijk is. Maar net zoals bij stereotypes: trap ook niet in de val van betuttelend taalgebruik.
    
  • Straal toegankelijkheid uit in je communicatie. Probeer zelf ook bereikbaar te zijn voor je doelgroep en toon dat je je betrokken voelt. Vermijd daarom een horde aan drempels vooraleer je publiek de juiste informatie in begrijpbare taal kan vinden of jou kan contacteren.
    • Verlaag de drempel voor mensen in je doelgroep die het Nederlands nog niet 100% machtig zijn. Zorg bijvoorbeeld voor een geschreven en een audioversie van je communicatie.
    • Als het kan of mogelijk is, communiceer dan ook in meerdere talen.

Een leerproces

Natuurlijk ben je niet meteen een specialist in inclusieve communicatie. Maar aan je doelgroep tonen dat je open wil communiceren en dat je wil bijleren, brengt je al een heel eind verder. Stel je dus open om in gesprek te gaan met mensen van verschillende achtergronden: je kan er alleen maar van leren.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.