blog

Leg de communicatiebasis voor jouw kleine, maatschappelijke organisatie met deze 5 quick wins

2020 was een moeilijk jaar voor alle ondernemers. Al helemaal voor kleine, maatschappelijke non-profit organisaties, waar de middelen altijd al schaars waren. En dat terwijl ze lokaal zo’n goed werk doen. Externe communicatie en marketing zijn ook voor deze organisaties onmisbaar. Maar wat doe je als je niet het budget hebt om een communicatieadviseur in te huren? Zelf aan de slag gaan natuurlijk! Connecters Anne en Jessica geven een aantal quick wins.

1.     Stel prioriteiten, ook voor communicatie

Ga voor jezelf na: waar ligt voor mij de prioriteit wat betreft communicatie? Wanneer je weinig menskracht en middelen beschikbaar hebt, zal je keuzes moeten maken. Vraag je af: wat wil ik graag bereiken met communicatie? Is dat meer naamsbekendheid, het vinden van nieuwe vrijwilligers? Of ben je juist op zoek naar sponsoren? Kies je belangrijkste doel uit en focus hierop. Je kunt beter één ding goed doen, dan vier dingen half.

2.     Kijk eens kritisch naar je website

Loop je website eens kritisch door. Vraag je bij iedere pagina af: wat wil ik dat een website-bezoeker bijblijft van deze informatie? En staat deze informatie duidelijk genoeg op de pagina? Valt de informatie op? Vaak kun je met kleine tekstuele veranderingen, het plaatsen van duidelijke contactinformatie of een aanmeldformulier, je website al enorm verbeteren. 

3.     Ga aan de slag met social media

Ben je vertegenwoordigd op social media? Zo, nee: maak er gebruik van! Het zijn gratis en goede extra kanalen om jouw organisatie in de kijker te zetten. Richt je je op een zakelijke doelgroep, zoals sponsors? Maak dan een LinkedIn-pagina aan. Voor particulieren, zoals hulpbehoevenden of vrijwilligers, kun je beter gebruik maken van Facebook. Het bijhouden van een social media kanaal kost wel tijd. Kies daarom voor een post-frequentie die past bij jouw organisatie. Dat kan iedere dag zijn of juist een keer per week.

4.     Ontwikkel duurzame communicatiemiddelen

Wanneer je weinig geld beschikbaar hebt voor het ontwikkelen van communicatiemiddelen, denk dan extra goed na over de houdbaarheid van een middel. Een filmpje dat na 3 maanden sterk verouderd is, is wellicht niet de beste keuze. Een mooi sjabloon welke je voor social media posts steeds opnieuw kunt gebruiken, is dan een beter idee.

5.     Je bent zelf de beste ambassadeur

De mensen die werken of vrijwilliger zijn bij een organisatie zijn zelf de beste ambassadeurs! Want zeg nou zelf, als er iemand met passie kan vertellen over jouw organisatie ben jij het wel! Dus is jouw LinkedIn-profiel up-to-date? En vertel jij mensen die je tegen komt over jouw bedrijf? Deel je social media updates altijd ook op je eigen profiel? Doe je dat nog niet, start hier dan snel mee en moedig je collega’s aan hetzelfde te doen.

Connecters Jessica en Anne deden op 6 november mee aan de (digitale) ProBonoDag van Samen voor Eindhoven en Licht. Veel maatschappelijke organisaties komen menskracht, expertise en middelen te kort. Op deze ProBonoDag zetten communicatieprofessionals uit de regio zich in om deze organisaties te helpen met hun vraagstuk.

Jessica deed mee voor Humanitas Eindhoven. Zij geven mensen, die het even niet in hun eentje redden, een steuntje in de rug. Met een groep van tien communicatieprofessionals uit allerlei organisaties maakten zij middelen om verwijzers bekend te maken met het aanbod van Humanitas Eindhoven.

Anne ging aan de slag voor Eindhoven Vitaal. Zij stimuleren wijkbewoners in Eindhoven om voor een gezondere levensstijl te kiezen door middel van een Fitcoin app. Door te bewegen (fietsen of wandelen) of deelname aan bepaalde (sociale) activiteiten, verdien je virtuele punten (Fitcoins) die je kan uitgeven aan allerlei gezonde producten of diensten. Samen met communicatieadviseurs van andere organisaties is er een strategie bedacht voor website en social media en ontwikkelden zij campagnemiddelen voor de uitvoering hiervan.