blog

Een aantrekkelijk stadsmagazine in 1-2-3

Als nieuw lid van de Connect-familie verdiepte Cara zich meteen in wat ons echt bezighoudt: communiceren over mens en omgeving, overgoten met een maatschappelijk relevant sausje. Een workshop bij Kortom vzw over copywriting voor stadsmagazines hielp haar haar kennis op scherp te stellen. Wat ze daar leerde? Ze deelt haar tips in onderstaande blog.

Je staat op het punt je stadsmagazine uit te sturen. Proficiat, knap werk, opnieuw een huzarenstukje afgerond! Je stelde – al zeg je het zelf – een prachtig exemplaar samen, boordevol leuke weetjes en anekdotes over de stad, gemeente en haar inwoners. De hamvraag: vinden zij dat ook?

Hield je voldoende rekening met het perspectief van je lezer? Met andere woorden, is je magazine niet alleen leuk, maar ook aantrekkelijk om te lezen? Drie tips om je stadsmagazine naar een hoger niveau te tillen.

Tip 1: Begin met een sterke cover

Inwoners starten met lezen op het moment dat je magazine in de brievenbus valt. Hier geldt de wet van de sterkste: post met een hoge signaalfunctie zal als eerste gelezen worden. De rest belandt onderaan de stapel. Of erger nog, verdwijnt zonder pardon in de prullenmand. Het vuilbakscenario vermijden? Wees een pitbull. Grijp met de cover van je stadsmagazine je lezer meteen bij het nekvel en laat niet meer los.

Het beeld op de cover is erg bepalend. Kies bij voorkeur een sprekende portretfoto van een protagonist uit je magazine. Laat die de lezer rechtstreeks aankijken. Zo betrek je geïnteresseerden vanaf moment één actief bij het verhaal.

Vul met de coverfoto de hele bladspiegel. Op die manier creëer je impact en moedig je de lezer aan om verder te bladeren. De cover is dus je eerste en belangrijkste instappunt. Het is de teaser die je magazine maakt of kraakt.

Tip 2: Focus op blikvangers

Mensen hebben het altijd ‘druk-druk-druk’ en zijn lui. Dat zijn geen blinde stereotyperingen. Het zijn realiteiten waar je bij het schrijven en vormgeven van je stadsmagazine rekening mee moet houden. Maar hoe prikkel je dan de nieuwsgierigheid van iemand die nooit tijd heeft?

Blikvangers helpen. Het zijn ankerpunten in je stadsmagazine waarmee je zelfs de meest vluchtige lezer blijft boeien. Gebruik bijvoorbeeld opvallende uitspraken als (onder)titel of arceer essentiële zinsdelen in het vet of cursief.

“Via blikvangers geef je in één oogopslag de essentie van je verhaal weer.”

Voeg je aan je artikel een sprekend beeld toe dat alles mooi samenvat? Dan scoor je gegarandeerd een 10/10 bij ‘luie lezers’.

Tip 3: Spreek met je lezer

Via een stadsmagazine treed je in dialoog met je inwoners. Schrijf dan ook zo. Beeld je in dat je met hen aan de keukentafel zit. Hoe zou jij je verhaal dan vertellen?

Vermijd in ieder geval schrijftaalwoorden genre ‘woonachtig te’ of ‘aldus’. Die maken je tekst onnodig zwaar. Houd rekening met het gemiddelde niveau van je doelpubliek. Begrijpt je oma waarover je het hebt? Dan ben je op de goede weg. Lees je teksten ook eens hardop. Zijn er woorden waarover je struikelt of die wat raar klinken? Schrappen maar!

"Aandachtstrutjes"

To cut the story short: stadsmagazines zijn eigenlijk regelrechte "aandachtstrutjes". Vanaf de eerste ontmoeting smeken ze om je aandacht, bevestiging en goedkeuring.

Hoe je van je stadsmagazine dan zo’n aandachtstrutje maakt? Een korte samenvatting in 1-2-3:

  • Kies een krachtige cover? Zo eentje waarbij iedereen letterlijk van verwondering achterovervalt;
  • Vat de essentie in sterke blikvangers;
  • Schrijf je verhaal alsof het een gesprek met je oma was.

Zo maak je van je stadsmagazine ongetwijfeld een daverend succes.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.