blog

"We denken en wij doén. We willen letterlijk met onze voeten in de modder staan."

In de kantoren van Connect staat altijd een lading rubberen laarzen en veiligheidshelmen klaar. Het is geen decoratie, ze worden gretig gebruikt. “We zijn niet alleen denkers, we zijn ook doeners. We willen met onze voeten in de modder staan. Letterlijk.”

Even voorstellen ...

Iris Knevels - communicatieadviseur - 4 jaar bij Connect - België
Mart Doumen - senior grafisch vormgever - 2,5 jaar bij Connect - België

Iris: “Als wij ergens binnenkomen, dan blijven we er meestal voor de volledige rit. Van A tot Z. We hebben ons nooit beperkt tot strategie. Creatie was altijd al een integraal onderdeel van ons werk. Nieuw is dat we ondertussen zo goed als alles in eigen huis doen. Grafisch werk, copywriting, meer en meer video ook. De hele keten klikt in elkaar op één plek. Alle schakels kennen elkaar door en door, de lijnen zijn heel kort. Die evolutie stopt niet. Onze videograaf volgt nu een opleiding om met een drone te vliegen en uit de lucht beelden te maken. We hebben een illustratrice die tekeningen en animaties maakt. We kunnen zelfs het UX-design voor websites maken, waardoor we alleen het puur technische ontwikkelingsgedeelte nog moeten uitbesteden. That’s it.”

Mart: “Connect heeft stevig geïnvesteerd in een grafische cel. Twee jaar geleden waren we nog met twee grafisch designers, vandaag vormen we een team van zeven mensen. Ook onze rol is mee geëvolueerd. In het begin was die vooral uitvoerend. Dan kregen we een briefing voor een folder of een affiche, en begonnen we te ontwerpen.

Nu zitten we veel meer vooraan in het traject. We hebben er echt op gehamerd om zo vroeg mogelijk mee aan te schuiven. Als je de strategie kent en op de hoogte bent van alle ins en outs van een project voel je veel beter aan wat er grafisch nodig is. We voeren niet alleen maar uit, we denken mee.”

Iris: “Dat staat ook in koeien van letters op onze website: ‘Wij denken en wij doen.’ Ik beheer infolijnen voor grote werven, een collega beheert de Whatsapp-account, we zijn aanwezig op het terrein. We zijn het eerste aanspreekpunt. Dat helpt ook om een betere adviseur te worden. De vragen, de bekommernissen en de klachten die wij oppikken in de buurt laten we terugvloeien naar de opdrachtgever. Een communicatie- of participatiestrategie is niet in steen gebeiteld. Hij leeft. Hoe beter je weet wat er leeft bij je doelgroep, hoe sterker je strategie.”

Mart: “We hebben vorig jaar een nieuw logo ontwikkeld voor het Centrum Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Mijn collega Tessa en ik zijn begonnen met een werksessie samen met de klant. Daarna hebben we de strategie en de vorm meteen aan elkaar gekoppeld, vanaf het prille begin. Zo was het voor ons heel snel duidelijk waar de organisatie naar op zoek was en konden we het perfecte logo ontwikkeld. Dat had ik vroeger nooit zo snel en zo efficiënt kunnen doen, want toen werkte ik op basis van een briefing uit tweede hand. Nu kon ik vanaf dag één in het hoofd van de opdrachtgever kruipen.”

‘Je moet geen ingenieur willen worden’

Iris: “Toen ik bij Connect aan de slag ging, kreeg ik van meer ervaren collega’s een goede raad die me altijd is bijgebleven: ‘Je moet geen ingenieur willen worden.’ Je bent de brug tussen de technische mensen en de doelgroep. Je vertaalt de inhoud naar de doelgroep, je geeft de opmerkingen en ideeën van je doelgroep door aan de technische mensen. Zo maak je plannen en projecten sterker. Dat lukt beter als je ook bij de uitvoering betrokken bent en je voeten vuil maakt. Rond de vergadertafel of achter de computer voel je de impact niet voldoende.”

Mart: “Laatst ben ik voor een fotoshoot een paar dagen mee met de fotograaf door de haven van Antwerpen getrokken. Ik was gebrieft, ik wist waar het project om draaide. Maar de sfeer van de haven en de verhalen van de mensen die er werken, hebben me nieuwe inspiratie gegeven. Je voelt pas hoe groots die haven is en wat ze betekent voor de mensen die er werken en leven als je er een paar dagen rondloopt.”

Iris: “Dat we zo diep in de uitvoering zitten, maakt mijn werk ook extra tastbaar. Je ziet het resultaat echt één op één. Het is niet: ‘Oh, ja, dat hebben wij destijds geadviseerd’, het is: ‘Dit hebben wij gemaakt’. Dat is een ander gevoel. Toen we een campagne voor de stad Hasselt uitwerkten met raam- en grondstickers zag ik die overal kleven wanneer ik door de stad fietste om te gaan winkelen of iets te gaan drinken. Elke sticker die ik passeerde, gaf me toch een beetje een kick.”

Weg met de silo’s

Mart: “De silo’s tussen de communicatieadviseurs en de grafisch vormgevers zijn weg. Op grotere projecten werken we altijd van bij de start in tandem. We dagen elkaar uit om een communicatievraagstuk eens vanuit een andere invalshoek te bekijken. Wij durven als vormgevers wel eens alle remmen losgooien in een creatieve bui. Dan houden de adviseurs ons bij de les, zodat we zeker het einddoel en de doelgroep niet uit het oog verliezen.”

Iris: “Je ziet het resultaat van die wisselwerking bijvoorbeeld aan de evolutie van onze communicatieplannen en -strategieën. Toen ik hier vier jaar geleden begon, waren dat vaak gebonden boekjes met grote lappen strategische tekst. Nu zijn de grafici vanaf de prille start betrokken en werken we die plannen en strategieën uit op verschillende dragers, van presentaties tot praatpalen, en hebben we veel meer aandacht voor de visuele aantrekkingskracht. Zo nemen we onze opdrachtgevers meteen mee in ons verhaal.”

Mart: “Sinds vorig jaar geven we als grafici ook interne opleidingen aan de adviseurs. We tonen onze werkwijze, we leggen uit hoe onze workflow in elkaar zit. We begrijpen elkaar en we spreken dezelfde taal. Wij leren om een beetje meer als communicatieadviseurs te denken. De communicatieadviseurs kweken de reflex aan om niet alleen in woorden, maar ook in beelden te denken. Zo maken we elkaar sterker.”

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.