blog

Stille volgers en klagende brulapen: ontdek de 4 typen socialmedia-gebruikers

We hebben allemaal een andere gebruiksaanwijzing, ook als het gaat om hoe we benaderd willen worden op social media. Waar de ene gebruiker vooral informatie lurkt, reageert de ander actief op álles dat hem of haar prikkelt. De hamvraag: Hoe speel je met jouw content in op deze verschillende ‘persoonlijkheden’? In de blog van Connecter Simone maak je kennis met vier veelvoorkomende socialmedia-gebruikers. En, ze ontwikkelde hiervoor een handige toolkit.

Let’s get personal

Weet jij niet hoe je volgers moet benaderen op social media? Of heb je het gevoel dat al jouw inzet eigenlijk niet zoveel oplevert? Grote kans dat je de verkeerde content creëert voor jouw doelgroep. Maar geen zorgen! Dit werkmodel gaat jou hiermee helpen. Om te beginnen geef je je doelgroep een gezicht door middel van een persona. Persona’s geven inzicht in de drijfveren en persoonlijke kenmerken van jouw doelgroep. Dit vormt de basis voor het maken van campagnes, content en andere communicatie uitingen die aansluiten bij hun interesses. Het invullen van het socialmediapaspoort kan daarbij helpen.

Heb je een persona gecreëerd en ben je hier tevreden mee? Perfect! In de volgende stap kruip je in de huid van je persona, doorloop je de beslisboom en ontdek je of jouw doelgroep een stille volger, een casual fan, een power user of een klagende brulaap is.

1. De stille volger

Ondanks dat social media het perfecte platform lijkt om met jouw volgers te communiceren, wordt dit door de meesten niet actief gedaan. Het grootste deel van de socialmedia-gebruikers bestaat uit timeline scrollers die voornamelijk informatie opnemen. Deze personen hebben ooit je pagina geliket om up to date te blijven van ontwikkelingen rondom jouw product of dienst, maar zij ‘liken’ je berichten niet.

Hoe kun je de aandacht van deze groep lurkers trekken en hun betrokkenheid vergroten? Door gebruik te maken van inspirerende content die je doelgroep aanspreekt. Visueel sterke content werkt hier het beste voor, zoals flitsende animaties, interessante vlogs en entertainende infographics.

2. De casual fan

Dit type gebruiker gaat net één stapje verder dan de stille volger. Hij of zij vindt jouw berichten relevant en leuk en wil deze ook nog wel eens delen binnen zijn of haar netwerk, maar daar blijft het vooralsnog bij. Het goede nieuws is dat deze fan al wel engaged is met jouw product of dienst.

Hoe zorg je ervoor dat deze groep meer content deelt en vaker reageert op jouw posts? Door content te creëren waar ze wel op móeten reageren. Leg je volgers bijvoorbeeld een stelling of dilemma voor en laat hen een reactie geven door middel van een emoticon (👏 of 💡). Vraag met een call-to-action om een toelichting van hun keuze, zo heb je twee vliegen in één klap (like én reactie).

3. De power user

De power user – de naam zegt het eigenlijk al – is een fan die zich graag positief uitlaat over jouw product of dienst. Dit is het type socialmediagebruiker dat iedere organisatie zich wenst, omdat het in feite een ambassadeur is die op regelmatige basis gratis reclame maakt door middel van likes en retweets.

Maak hier optimaal gebruik van door power users bij campagnes te betrekken en te vragen naar hun mening. Laat ze bijvoorbeeld meedenken over de naam van de nieuwe woonwijk door middel van een prijsvraag of poll. En, het is belangrijk om deze fanatieke volgers te laten weten dat je hun steun waardeert. Beloon hen dus af en toe voor hun loyaliteit. Heeft een volger een leuke post over jouw bedrijf gemaakt? Gebruik dit als user generated content. Deel dit op je bedrijfspagina om zo je power users te bedanken voor de leuke post en andere volgers te inspireren ook user generated content te maken.

4. De klagende brulaap

Als het om social media gaat, is een bekende keerzijde van de medaille dat gebruikers zich online niet alleen positief, maar ook negatief over jouw product of dienst kunnen uitlaten. Deze klagende brulapen gebruiken social media om een negatieve ervaring te delen met hun volgers.

Houd ze nauwlettend in de gaten. Van een brulaap een fan maken is lastig, maar het is wel belangrijk dat je op de juiste manier met negatievelingen op social media omgaat. Houd daarom je hoofd koel en reageer professioneel. Voel je niet persoonlijk aangevallen door een negatieve opmerking, maar beschouw dit als een kans om het geschade vertrouwen zo snel mogelijk terug te winnen.

Boost jouw socialmediastrategie

Er zijn miljoenen soorten organisaties die ieder op hun eigen manier zorgen voor succesvolle posts op social media. Mijn advies: content is king, maar verlies daarbij je doelgroep niet uit het oog. Leer jouw volgers kennen, ontdek op basis van hun interesses en behoeften wat voor typen socialmediagebruikers het zijn en speel hier vervolgens op in met relevante content.

Ben jij klaar om jouw socialmediastrategie een boost te geven? Download dan de toolkit, vul de werkbladen in en ga aan de slag met concrete content voorbeelden.

Meer weten over deze inspiratie?

Neem contact op met Simone