blog

Vijf jaar, vijf veranderingen

Op weg naar mijn ouderlijk huis in Maastricht rijd ik door de A2-tunnel. Vijf jaar geleden werd deze in gebruik genomen. Vroeger liep de snelweg midden door de stad. Nu is er vanalles veranderd voor de Maastrichtenaar. Maar ook de communicatieadviseurs die voor deze projecten werken, leven in een andere wereld dan vijf jaar geleden. De vijf belangrijkste veranderingen zetten we op een rij.

1. Alles moet nu digitaal

De coronapandemie heeft de manier waarop we communiceren volledig veranderd. Ineens moest alle communicatie en participatie online. In het begin was het even zoeken, inmiddels zijn we er helemaal in thuis. Online communicatie en participatie is vaak de snelste en efficiëntste manier. Er zijn ook meer en meer innovatieve middelen om je project online te visualiseren. Denk aan interactieve kaarten, informatieavonden via livestream of flitsende animaties.

Maar ondanks dat digitale geweld heeft offline communicatie nog altijd één groot pluspunt: de verbinding met mensen. Een gesprek aangaan of in groep samenwerken, in het echt is het toch anders dan thuis vanachter je beeldscherm. Zorg dus altijd voor een goede mix van on- en offline. Menselijk contact is niet te vervangen door een flashy digitale tool. Bovendien bereik je met offline en online communicatie volledig andere doelgroepen. Ga dus voor de combinatie: een infobijeenkomst in het buurthuis én een online sessie.

2. Burgers in de spotlight

Infrastructuurcommunicatie hoeft niet saai en ambtelijk te zijn. Jouw boodschap komt beter over met een persoonlijk verhaal. Een getuigenis van een omwonende is oprechter dan een droge opsomming van feiten. Vijf jaar geleden gebeurde het al af en toe, tegenwoordig is het de norm. Geef jouw infrastructuurproject ook die persoonlijke touch. Dat kan door omwonenden aan het woord te laten, maar waarom ook niet de wegbeheerder of omgevingsmanager zelf. Ze hebben allemaal een verhaal te vertellen dat relevant is voor jouw doelgroep.

3. Hoe vroeger communiceren, hoe beter

Infrastructuurprojecten zijn projecten van lange adem. Een nieuwe weg of brug ligt er niet binnen een jaar. Bovendien zijn het altijd projecten met veel impact op de omgeving. Daarom is het zaak de omgeving goed te informeren en te betrekken bij je project. De laatste jaren betrekken we de omgeving steeds vroeger. Soms al vóór er een letter op papier staat. Dit heeft zeker te maken met de Nederlandse Omgevingswet, maar ook door nieuwe inzichten. Door de ideeën van de omgeving zo vroeg mogelijk in kaart te brengen, kan je ze beter verwerken in het ontwerp. Je ontwerp is breder gedragen en het past vaak beter in de leefomgeving.

4. Maatwerk is de sleutel

Wat is het gouden ei van infrastructuurprojecten? Het zal je misschien verbazen, maar dat ei is er niet. Er is niet één juiste aanpak. Wat werkt voor een wegverbreding in Breda, werkt niet voor een wegverbreding in Den Bosch. Ieder project vraagt om een andere aanpak en middelenmix. De procedures zijn vaak dezelfde, maar zorg dat je als communicatieadviseur niet in een routine terechtkomt. Iedere situatie is uniek en overal spelen andere belangen. Blijf verrassen in je communicatie. Dat is pas inspirerend.

5. Je project is groter dan je denkt

Een project is meer dan enkel een wegverbreding, dijkverhoging of nieuwe sluis. De effecten voor omwonenden, milieu en klimaat zijn de onderwerpen die leven bij de mensen en media. Wat zijn de effecten op lange termijn? Gaan we duurzame materialen gebruiken? Kan er ook energie worden gewonnen uit het asfalt? En hoe zit het met de stikstof? Het zijn maar enkele voorbeelden die ik de laatste jaren voorbij zag komen. Zorg ervoor dat je deze vragen beantwoordt in je communicatie. Niet alleen ergens verstopt in een FAQ op de website, maar ook als een artikel in je nieuwsbrief of thema voor je klankbordgroep.

Jouw project staat ook niet op zichzelf. Tegelijkertijd is de gemeente iets verderop aan het werk of staan er nog enkele grote projecten in de steigers. Voor de gemiddelde burger is niet duidelijk waar jouw project eindigt en het volgende begint. Zorg dus voor een goede afstemming met aanpalende projecten en communiceer proactief naar de omgeving.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.