Branding- en lobbystrategie voor Regio Rivierenland

Regio Rivierenland is een samenwerkingsverband van tien gemeenten in het zuidwesten van de Nederlandse provincie Gelderland. De lat ligt er hoog op gebied van tuinbouw, logistiek, recreatie en toerisme. Vanuit het bedrijfsleven, het onderwijs en de inwoners van de gemeenten zijn betrokkenheid en draagvlak nodig om nieuwe dromen te verwezenlijken. De regio wil zichzelf sterk en onderscheidend positioneren en dit op strategisch niveau breed zichtbaar maken. Ook in Den Haag en Brussel.

Vraag

Regio Rivierenland gaat voor een Europese uitstraling. Verschillende ambities dragen daaraan bij: nóg meer toonaangevend worden in Europa op gebied van tuinbouw, tot de top drie van logistieke hotspots van Nederland behoren en een jaarlijkse omzetgroei van vijf procent realiseren met recreatie en toerisme. Het samenwerkingsverband had al voor ogen wat nodig was om dit te realiseren: een sterke strategie voor branding en lobby. Connect werd gevraagd om deze te ontwikkelen en de bestuurders ervoor te enthousiasmeren.

Aanpak

Een belangrijke stap voor de brandingstrategie was al genomen door de organisatie zelf. Ze koos voor FruitDelta als nieuwe naam. De nieuwe naam verbindt niet langer alleen de gemeenten, maar ook het bedrijfsleven, het onderwijs en de inwoners. Connect startte met een strategische presentatie over branding en lobby voor het bestuur van Regio Rivierenland. Vervolgens werd deze gepresenteerd aan 40 betrokken burgemeesters en wethouders. In de eerste helft van 2018 vertaalden we de strategie in een concreet actieplan, waarbij we de toonaangevende ondernemers uit de regio betrokken.

Resultaat

De eerste fierheid over het project en de nieuwe naam is ontstaan. Ook staan de neuzen wat betreft de strategie inmiddels in dezelfde richting. Daarmee is de weg vrijgemaakt voor actie, op een slimme manier. Concrete stappen werden zichtbaar in 2018.

Facts & Figures

  • 10 gemeenten in Gelderland vormen samen Regio Rivierenland.
  • De arbeidsmarkt van Regio Rivierenland bestaat uit ruim 108.000 banen.
  • 456 bedrijven zijn er actief in de logistieke sector en de tuinbouw.

De regio heeft inmiddels gekozen voor een nieuwe naam: FruitDelta.

Bart Derison, Managing Partner bij Connect

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Bart

cases

Communicatiestrategie en campagne voor een ‘Veiliger Thuis’ in Midden-Brabant
Case

Communicatiestrategie en campagne voor een ‘Veiliger Thuis’ in Midden-Brabant

Veilig Thuis Midden-Brabant

Positioneringsstrategie en lancering van het stadsvernieuwingsproject Turnova
Case

Positioneringsstrategie en lancering van het stadsvernieuwingsproject Turnova

Turnova

Werfcommunicatie voor City 2, het grootste winkelcentrum in Brussel
Case

Werfcommunicatie voor City 2, het grootste winkelcentrum in Brussel

AG Real Estate