Projectcommunicatie en participatiemanagement voor Nieuwe Sluis Zeebrugge

Connect werkt als partner van studiebureaus Arcadis en IMDC (Tractebel) mee aan het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge van de Vlaamse overheid. De haven van Zeebrugge krijgt in 2023 een nieuwe zeesluis die de nautische toegankelijkheid tot de achterhaven verbetert en garandeert voor de toekomst. De Vlaamse regering koos in 2019 de huidige Visartsite als voorkeurslocatie voor de nieuwe sluis. Ook de verkeerssituatie in de omgeving zal wijzigen, onder andere door de aanleg van de nieuwe verbindingsweg Nx. Connect ondersteunt het project in de uitwerkingsfase met projectcommunicatie en participatiemanagement.  

Vraag 

In deze derde fase van het complex project wordt het voorkeursbesluit, de huidige Visartsite, verder uitgewerkt tot een realiseerbaar project in het terrein. Gezien de ingrijpende veranderingen die een nieuwe zeesluis en een nieuwe weginfrastructuur met zich meebrengen, is er nood aan communicatie naar de grote groep betrokken stakeholders. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken vond in Connect de juiste partner om strategie, advies, uitwerking en grafische ondersteuning van de communicatie én participatie te verzorgen in de uitwerkingsfase van het project.  

Aanpak 

Op basis van uitvoerige research en analyse werkte Connect als eerste stap een strategisch communicatieplan uit, in samenwerking met zelfstandig communicatieconsultant An Luyten. Ook de uitvoering van dat plan en de operationele projectcommunicatie nemen wij voor onze rekening. We staan de studiebureaus bij en vertalen hun technische werk naar behapbare informatie voor het brede publiek. Dat doen we in de vorm van infokranten, digitale nieuwsbrieven, posters, video’s en een projectwebsite als centraal informatiekanaal. Voor alle producties staan wij in voor zowel het redactionele als het grafische werk.  

Als participatiemanager stippelde Connect ook het participatietraject uit voor de leefbaarheidsstudie in de uitwerkingsfase. Daarvoor lanceerden we als eerste stap een enquête voor iedereen die regelmatig in Zeebrugge vertoeft. Vervolgens organiseren we twee fysieke participatiemomenten waarin de omwonenden meedenken over maatregelen die voor hen de leefbaarheid verbeteren tijdens en na de werken aan de nieuwe zeesluis.  

Facts & Figures 

  • De projectvideo werd in 3 maanden tijd 3.000 keer bekeken.  
  • We verspreiden 2 informatiekranten als samenvatting van de projectonderzoeksnota.  
  • De Vlaamse Regering investeert 1 miljard euro in de nieuwe zeesluis.  

Heldere en duidelijke communicatie is essentieel om van grootschalige en complexe infrastructuurprojecten een succes te maken. De expertise en flexibiliteit van Connect helpen ons om in Zeebrugge een nieuwe sluis en een tunnel voor het wegverkeer te bouwen, in dialoog met de omwonenden en stakeholders, en met aandacht voor de lokale gevoeligheden.

Frederik Buffel, projectleider Nieuwe Sluis Zeebrugge

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Mauranne

cases

Communicatieaanpak voor duurzaamheidsprogramma gemeente Maasgouw
Case

Communicatieaanpak voor duurzaamheidsprogramma gemeente Maasgouw

Gemeente Maasgouw

Positioneringsstrategie en lancering van het stadsvernieuwingsproject Turnova
Case

Positioneringsstrategie en lancering van het stadsvernieuwingsproject Turnova

Turnova

Mock-up van huisstijlgids Aquafin
Case

Veiligheids- en minderhinder-communicatie voor Aquafin

Aquafin