Tastbaar maken impact gedragsverandering in mobiliteit voor SmartwayZ.NL

Om Zuid-Nederland duurzaam, bereikbaar en leefbaar te houden, zet SmartwayZ.NL sinds enkele jaren in op structurele gedragsverandering. Bij de reiziger én de werkgever. Om niet of anders reizen (wandelen, fiets, ov, deelmobiliteit) te stimuleren en nieuw duurzaam gewoontegedrag aan te leren. Hiervoor werkt een team van gedragsexperts aan allerlei onderzoeken, pilots en campagnes. Connect ondersteunde het gedragsteam twee jaar lang met communicatieadvies en -uitvoering.

Vraag

Gedragsverandering is enorm belangrijk in de mobiliteitstransitie. Toch is het een relatief nieuwe oplossing binnen deze wereld. Dat merkte ook het gedragsteam bij hun start. Wat is er mogelijk met gedragsverandering? Wat doet het team? En waarvoor kunnen partners van SmartwayZ.NL bij ze aankloppen? Daarnaast was er behoefte aan een gezamenlijke afzender in Zuid-Nederland om niet of anders reizen te stimuleren. Want reizigers gaan van A naar B vaak over gemeentegrenzen heen. Connect sprong in om gedragsverandering binnen en buiten SmartwayZ.NL op de kaart te zetten, het gedragsteam zichtbaarder te maken en te begeleiden bij het creëren van een gezamenlijke afzender.

Aanpak

Allereerst inventariseerden we alle gedragsprojecten en resultaten. De resultaten vertaalden we naar verschillende communicatieproducten. Hiermee bouwden we een portfolio van het team op dat we steeds konden inzetten om partners te inspireren en concrete (gedrags)handvatten te geven. Daarnaast zorgden we dat het team op diverse evenementen en congressen sprak om gedragsverandering top-of-mind te maken en te houden. Van een groot reizigersonderzoek hebben we de resultaten in diverse communicatieformats gegoten, van factsheets tot video tot werksessies. Voor de coördinatie van het gezamenlijke afzenderschap inventariseerden we de behoeften, wensen en ambities van partners en ontwikkelden we met behulp van een campagnebureau een gedragsmerk. Samen met programma A2 Deil-Vught hebben we voor ‘Haal meer uit je reistijd’ een thuiswerkplanner en -campagne ontwikkeld om thuiswerken onder reizigers te stimuleren.

Resultaat

Met onze communicatieactiviteiten is de bewustwording vergroot over de bijdrage die gedragsverandering levert aan de mobiliteitstransitie. Zo is de gedragsaanpak een wezenlijk onderdeel geworden van het vervolg van SmartwayZ.NL tot 2026, dat samen met partners tot stand is gekomen. Daarnaast zijn partners de afgelopen jaren steeds meer zelf aan de slag gegaan met gedragsprojecten en weten ze het gedragsteam te vinden voor hulp en advies. Ten slotte is er een gedragsmerk ontwikkeld met een gezamenlijke afzender voor de hele transitie naar duurzame mobiliteit in Zuid-Nederland. In 2024 gaat de eerste campagnereeks van start.

Facts & Figures

  • 70% van de automobilisten in Zuid-Nederland staat ervoor open om anders of niet te reizen. Een enorm potentieel voor structurele gedragsverandering.
  • De (elektrische) fiets is het meest kansrijke alternatief voor de auto.
  • De thuiswerkcampagne ‘Haal meer uit je reistijd’ bereikte meer dan 500.000 reizigers.
  • De factsheets van het reizigersonderzoek bereikten zo’n 7500 mensen.

Van zoektocht, naar eerste succesvolle stappen, naar een grotere aanpak. We zijn klaar om de komende jaren de transitie in Z.NL (Zuid Nederland) met campagnes te begeleiden, vooral dankzij de ondersteuning van Connect, die bij iedere fase wezenlijk heeft bijgedragen!

Marc Smits, coördinator Slim Reizen bij SmartwayZ.NL

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Tessa

cases

Groep mensen voor tram Gentspoort
Case

Communicatieadvies en branding voor Gentspoort

De Werkvennootschap

Homepage website Tongeren-Borgloon
Case

Communicatiebegeleiding voor fusie tussen Tongeren en Borgloon

Stad Borgloon

Communicatie- en participatietraject nieuwe wijk in Klein Zundert
Case

Communicatie- en participatietraject nieuwe wijk in Klein Zundert

Somnium Real Estate B.V.