Connect op zoek naar verbinding

Ons bureau heet niet voor niets Connect. Lees hier hoe drie van onze adviseurs de verbinding opzochten met de stad Eindhoven en 1 dag van hun tijd en talent teruggaven aan de stad tijdens het Pro Bono Communicatie Lab op 2 november.

“Hallo, ik ben Meneer Rick. Vanuit mijn baan als conciërge op een basisschool in Eindhoven Noord, ben ik een aantal jaar geleden gestart met kooklessen na school. Gewoon, omdat ik dat leuk vond. En misschien omdat ik wilde laten zien dat het helemaal niet zo moeilijk is om kinderen vanuit allerlei windstreken, geloven en achtergronden te laten samenwerken. Ik ben het gewoon gaan doen. Met resultaat: inmiddels organiseer ik activiteiten voor zo’n 300 kinderen per week, op twee basisscholen. Mijn aanpak werkt. En het zou zonde zijn dat niet uit te bouwen. Dus vraag ik jullie communicatieprofessionals: hoe pak ik de uitbreiding van mijn activiteiten aan?”

Dit was een van de 5 cases die voorlagen aan een groep van bijna 70 communicatieprofessionals. De case waarin ik me heb vastgebeten. Het is een case zoals velen: stichtingen die iets betekenen voor hun doelgroep, organisaties die het verschil maken, mensen die iets goeds doen. Gedreven vanuit de inhoud. Geen kennis of budget voor communicatie. En laat ons bureau, Connect, nu een bureau zijn dat juist wel kennis over communicatie heeft, en dat graag wil inzetten voor dit soort initiatieven.

Eén dag voor Eindhoven

We heten niet voor niets Connect. We willen de verbinding maken met de samenleving, door onze projecten en door de relatie met onze klanten. Maar ook door een relatie op te bouwen met onze omgeving. Sinds een jaar zijn we gevestigd in Eindhoven. Het werd tijd om iets terug te doen voor de stad. En dat deden we via het Pro Bono Communicatie Lab op vrijdag 2 november, een initiatief van de stichting Samen voor Eindhoven. Het idee is eenvoudig: geef één dag van je tijd en talent aan de stad. Connect leverde drie adviseurs om in drie cases mee te denken over een nieuwe communicatiestrategie. Je zou kunnen zeggen: ons dagelijks werk, maar dan in een snelkookpan.

Opgeleverd

Gezamenlijk een analyse maken van de vraagsteller, zijn organisatie doorgronden in een paar uur, prioriteiten stellen, taken verdelen en uiteindelijk zorgen dat alles aan het einde van de dag samenkomt. In een plan van aanpak, een strategie of in het geval van Meneer Rick een brandstory, een opzet voor een communicatietoolkit en een uitgewerkte set gedragsregels. Bij mijn collega Juul Fransen ging de groep nog een stap verder. Er werd een nieuw concept met merknaam, passend logo en communicatieaanpak ontwikkeld voor Ervaring die Staat, een stichting die producten gemaakt door dak- en thuislozen wil vermarkten. Het concept: ‘Wij van Waarde’. Ook mijn collega Lydia Manusama zette samen met haar groep de Zonnebloem Jongeren op de kaart met een nieuwe communicatieaanpak. Compleet met nieuwe naam en beeld, erop gericht om meer jongeren te trekken met een nieuw imago. Onvoorstelbaar wat een groep enthousiastelingen in één dag kan bereiken.

Winnaars

De groep van mijn collega Juul won zelfs ‘Het Compliment’, uitgereikt door Wethouder Renate Richters van de gemeente Eindhoven. Ik ben van aard vrij competitief ingesteld. Maar gelukkig vond de eigenaar van mijn case, Meneer Rick, zichzelf ook een winnaar. En eigenlijk waren er alleen maar winnaars die dag… Als nieuwe Pro Bono Members, schrijven wij het Pro Bono Communicatie Lab 2019 alvast in onze agenda!

Moniek Schoofs

Connect op zoek naar verbinding