nieuwsbericht

De komkommertijd is hét moment om je organisatie in de kijker te zetten

vrijdag 3 augustus 2018

Kom je opeens veel Nederlanders met caravans tegen op de snelweg? En ontvang je verdacht veel out-of-officemails? Dan mag je zeker zijn: de komkommertijd heeft haar hoogtepunt bereikt. In die periode ligt de communicatie van veel organisaties op haar gat. Want waarom zou je communiceren als je doelpubliek ergens in een hangmat ligt? Toch kan de zomer dé periode zijn om je organisatie in de kijker te zetten.

Je nieuws is meer dan welkom

Het bedrijfsleven en ons politiek stelsel draaien in de zomermaanden op een laag pitje. Hierdoor heerst er een groot gebrek aan nieuwswaardige persberichten. De journalisten die aan het werk zijn, staan vaak te springen om interessante verhalen. Hierdoor moet je tijdens de komkommertijd geen wereldnieuws hebben om toch persbelangstelling te krijgen. Gebruik deze kans om je organisatie onder de aandacht te brengen.

Niet iedereen is op vakantie

Leerkrachten en bouwvakkers kunnen niet anders dan in de zomer op verlof gaan. Anderen kiezen steeds vaker voor een goedkopere vakantie buiten het hoogseizoen. Dat wil zeggen dat er nog genoeg publiek thuis of op het werk zit en dus zijn mails bekijkt, dagelijks de krant leest en surft op internet. En ook op vakantie loggen mensen in op sociale media. Terwijl ze hun zomerse zwembadfoto-met-cocktail-in-de-hand posten, hebben ze jouw Facebookadvertentie gezien.

Scoor met bestaande content in een nieuw jasje

Doorheen het jaar verzamel je vaak interessante informatie die via persberichten wordt gedeeld. Gebruik de rustige zomerperiode om deze content in een nieuw jasje te steken. Maak een overzichtelijke infografiek over de resultaten van je bedrijf. Of maak lijstjes met tips over de diensten die je organisatie aanbiedt. Met zo’n producties kan je, zonder al te veel moeite, vaak online scoren.

Sluit aan bij bestaande evenementen

Tijdens de zomermaanden is ieder weekend wel ergens een festival of (lokaal) evenement dat veel volk op de been brengen. Daar kan je als organisatie op inspelen. Bijvoorbeeld door aanwezig te zijn met een infostand. Of door een campagneteam op pad te sturen. Zo bereik je ineens een breed publiek. Zorg wel dat je doelgroep zeker aanwezig is. Campagne voeren voor ouderen doe je op het Zilverfestival (vroeger Rimpelrock), niet op Pukkelpop.

Zet je sociale media aan het werk

Op de plekken waar veel volk samenkomt, kan je je sociale mediakanalen handig inzetten. Bereik je doelpubliek door te targeten op regio’s waar in de zomer veel volk komt. Bijvoorbeeld aan de kust of in de Ardennen. Of waar op dat moment een groot festival plaatsvindt. Wil je zelf ook op vakantie gaan? Plan dan je berichten op voorhand in. Laat je sociale media voor je werken, terwijl je zelf in een hangmat ligt. 

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

Nieuws

Nieuwsbericht

Ik zou best een Belg kunnen zijn…

Nieuwsbericht

Connect on the road

Nieuwsbericht

Vijf communicatielessen van A2-Maastricht