nieuwsbericht

“Elk nadeel heb zijn voordeel”

vrijdag 10 april 2020

Wijlen Johan Cruijff had het goed begrepen: in moeilijke tijden zijn er ook steeds opportuniteiten. De huidige lockdown moet door organisaties dus ook voor een deel zo worden benaderd. Heel wat projecten staan stand-by tot we terug naar ‘het normaal’ kunnen. Wat dat ook moge zijn. Maar zet communicatie niet op pauze. Op de radar blijven is de enige manier om een sterke doorstart te kunnen maken. Grijp de huidige situatie aan om rustig te blijven communiceren en de communicatie post-corona voor te bereiden.

Préférez-vous lire ce blog en français? Continuez ici >

COVID-19 heeft ons verplicht om ons leven radicaal te veranderen. De wereldwijde economie draait op een fractie van de normale snelheid. Sectoren als horeca en cultuur zijn bijna helemaal stilgevallen. Ja, we zitten in een economische recessie als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Neen, niemand weet echt wanneer we eruit zullen geraken. We weten wel dat de gevolgen ongezien zullen zijn. Communicatie zal niet alles oplossen, het zou idioot zijn om dat te beweren. Maar communicatie is ook nog nooit zo belangrijk geweest voor jouw merk en project. Het is belangrijk om aangepast te blijven communiceren. En het is essentieel om nu de nodige voorbereidingen te treffen voor nadien. 

Communicatie creëert vertrouwen in tijden van onzekerheid

Als we de huidige situatie tot de essentie strippen, kunnen we zeggen dat mensen vooral moeite hebben met de onzekerheid. Ik trap een open deur in als ik zeg dat dit ook voor organisaties uitdagend is. Maar ik gebruik graag het woord ‘uitdagend’ in plaats van ‘moeilijk’. In elke crisis schuilen ook mogelijkheden om als organisatie te laten zien dat je relevant bent voor de stakeholders en omgeving. Zeker in tijden van onzekerheid. Probeer dus niet te focussen op de dingen waar je geen vat op hebt. Focus wel op die zaken die je als organisatie zelf bepaalt, dat is de enige zekerheid die er nu is. En communiceer. 

We kunnen je garanderen dat het essentieel is om te blijven communiceren, informeren, sensibiliseren en vooral jouw klanten en stakeholders gerust te stellen. Zo zorg je ervoor dat ze zich ondersteund voelen. En dat ze het vertrouwen houden in jouw organisatie. Alleen communicatie volstaat uiteraard niet. Zorg er ook voor dat jouw organisatie bereikbaar blijft en mensen jouw producten en diensten kunnen kopen. 

In deze periode moet communicatie aangepast worden aan de situatie. Het grootste gevaar dreigt in (de perceptie van) opportunisme. Dat zou nefast zijn voor het vertrouwen van jouw stakeholders in jouw organisatie. Het is een zoektocht naar een balans. Het consolideren van de relaties met jouw stakeholders staat daarbij centraal. Als jouw organisatie te lang van de radar verdwijnt, resulteert dit in ‘onbekend is onbemind’ en de vraag waar de organisatie was in moeilijke tijden. 

Pauze kan voor inhaalbeweging zorgen

Voordat de coronacrisis uitbrak, was communicatie misschien niet een prioriteit. (Drog)argumenten als “te weinig tijd”, “het project is te complex” of “niemand is geïnteresseerd” kennen we maar al te goed. 

Deze situatie heeft de kaarten grondig door elkaar geschud. Projecten worden stilgelegd, initiatieven staan on hold, vergunningen en studies lopen vertraging op. Uiteraard is dat allemaal niet positief, maar de andere kant van de medaille is dan weer dat communicatie niet meer achter hoeft te lopen. Er is ruimte om een inhaalbeweging te maken. De (drog)argumenten vallen weg. Deze pauze laat toe om jouw communicatiestrategie en -plannen voor te bereiden. Het is zelfs zo maar mogelijk dat ook ingenieurs, technische experten, juristen en anderen meer tijd kunnen steken in het ondersteunen van jouw communicatie en zo het nut van communicatie echt zien. 


Door

Nico Croes, Managing partner
nico.croes@connect.be

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Nieuws

Terugblik op de studiedag 'Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?'
Nieuwsbericht

Terugblik op de studiedag 'Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?'

Groepsfoto team Connect op grasveld
Nieuwsbericht

Dit was Connect in 2023!

Bart Derison presenteert op Kortom studiedag
Nieuwsbericht

Studiedag ‘Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?’