blog

“Ik heb bij Connect vooral leren geloven in mezelf”

24 jaar lang was Wouter Van Kerschaver als psychiatrisch verpleegkundige aan de slag. Tot hij de man met de hamer tegenkwam. Hij gaf zijn standvastige job in de zorg op en waagde een sprong in het diepe om zich om te scholen tot mobiliteitsspecialist. De combinatie tussen zijn communicatieve vaardigheden en zijn liefde voor de mobiliteitssector brachten hem een stageplaats bij Connect op. Hij vertelt over hoe hij zijn stageperiode ervaarde.

Hoe ben je bij Connect terecht gekomen?

“Ik was vooral op zoek naar een stageplek waar ik mijn interesse voor mobiliteit kon combineren met mijn communicatieve vaardigheden. Jarenlang werkte ik naast mijn job als verpleegkundige als vrijwilliger bij Waze Belgium, de ontwikkelaar van de navigatieapp. Keer op keer ergerde ik me aan slechte of verkeerde communicatie bij grote wegenwerken: inwoners die niet of te laat worden geïnformeerd, omleidingsborden met schrijffouten, omleidingsroutes die geen rekening houden met lokale behoeften, noem maar op. Een van mijn lectoren vertelde dat er nog iemand zijn levensdoel van had gemaakt om komaf te maken met die slechte communicatie: Bart Derison, managing partner en senior Communicatieadviseur bij Connect. Binnen de kortste keren zat ik aan Barts bureau en had ik de ideale stageplek gevonden.”

“Ik sla een communicatieve brug tussen bewoners, handelaars en diverse instanties als bijvoorbeeld het Agentschap Wegen en Verkeer.”

Wat houdt je stage als Mobiliteitsspecialist in?

“Ik sla een communicatieve brug tussen bewoners, handelaars en diverse instanties als bijvoorbeeld het Agentschap Wegen en Verkeer. Dat doe ik onder de vleugels van ervaren communicatieadviseur en projectleider Jonas Bervoets. Voor ergens grote wegenwerken starten, leggen we nauwe contacten met handelaars, de aannemer, de werfleider, het gemeentebestuur... We gaan bijvoorbeeld deur-tot-deur langs bij betrokken handelaars. We leggen aan hen uit wat er staat te gebeuren en luisteren naar de eerste vragen en bezorgdheden. Op het einde van een gesprek wisselen we contactgegevens uit. Tijdens de werken houden we contact en gaan we samen op zoek naar praktische oplossingen voor mobiliteitshinder die de handelaars ondervinden.”

Hoe ziet een typische stagedag eruit?

“Die bestaat niet. En net die variatie vind ik zo leuk. Ik werk zelden een volledige dag voor Connect. Ik combineer mijn stage hier namelijk met lesdagen en een andere stage bij Gemeente Bierbeek. Wat ik zoal doe op een dag voor Connect? Soms werk ik ter plaatse op een werf. Ik neem dan deel aan een werfvergadering of ga bij de start van een nieuwe werf of nieuwe fasering van de werken samen met Jonas gesprekken aan met betrokken handelaars. Maar vaak werk ik ook thuis. Ik beantwoord mails van handelaars en bewoners, Teams en WhatsApp met Jonas over het reilen en zeilen van werven, schrijf nieuwsbrieven, kijk signalisatieplannen na, ... Geen tijd om je te vervelen!”

Welke uitdagingen heb je met je stage overwonnen?

“Ik heb bij mijn stage voor Connect vooral leren geloven in mezelf. Een mens kan eigenlijk veel meer dan hij denkt, maar hij moet durven uit zijn comfortzone te treden. Dan gaat er een wereld open. Toen ik de vraag kreeg of ik voor alle Connecters een presentatie wilde geven over mijn werk bij Waze, kreeg ik bij de gedacht alleen al knikkende knieën. Uiteindelijk heb ik al mijn moed bij elkaar geraapt en toch toegezegd. Nu ben ik daar heel blij om. Ook op het terrein moest ik zelfzeker in mijn schoenen staan. Daar hebben ze helemaal niks aan een stagiair die van niets weet. Ik probeerde daarom uit te stralen alsof ik al jaren in het vak zat. Ik denk dat ik daarin wel geslaagd ben (lach).”

Hoe verliep de samenwerking met collega’s, klanten, buurtbewoners, ondernemers...?

“Vanaf het prille begin voelde ik me een volwaardig lid van het team waarmee Jonas en ik werkten. Dat was heel aangenaam. Jonas en ik kunnen het goed met elkaar vinden. Ik kan altijd met mijn vragen bij hem terecht en vind het fijn dat hij me het vertrouwen geeft om veel zelfstandig te werken.”

“Ook de meeste handelaars zijn onmiddellijk vriendelijk. Ze zijn dankbaar dat je naar hen luistert en op zoek gaat naar oplossingen. Af en toe is een handelaar wel defensief en misnoegd. Maar dan doen we net hetzelfde: luisteren, het gesprek aangaan en zoeken naar oplossingen. Meestal eindigt het gesprek dan toch nog in een vriendelijke sfeer. Die ommekeer geeft energie en voldoening.”

“Vanaf het prille begin voelde ik me een volwaardig lid van het team.”

Wat zijn je plannen na je stage?

"Eind juni studeer ik af. De eindsprint is dus ingezet. Voordat het zover is moet ik nog heel wat schoolopdrachten afwerken, waaronder mijn eindwerk. Ondertussen ben ik wel al volop aan het solliciteren. Binnen de mobiliteitssector zijn er vast en zeker tal van opportuniteiten om een mooie toekomst uit te bouwen.”

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.