nieuwsbericht

Logeions communicatietrends in onze dagelijkse praktijk

donderdag 25 juni 2020

Binnen Connect blijven we graag op de hoogte van de laatste communicatietrends. Stilstand betekent immers achteruitgang, ook in het communicatievak. Toen Logeion – voor onze Vlaamse lezers: de ‘Nederlandse Kortom’ - haar communicatietrends voor 2020-2021 presenteerde, zaten we er dus bovenop. Want, herkennen wij deze trends ook in de praktijk van alledag? Onze junior adviseur Manon Notermans dook er voor je in en ziet zelfs een extra trend.

De drie communicatietrends voor 2020 en 2021

Wat zijn dan die grote communicatietrends voor 2020 en 2021? Ik verwachtte stiekem een lijvig document met tientallen trends en ontwikkelingen. De enige constante in deze wereld is namelijk verandering en het communicatievak is aan vele veranderingen onderworpen. Zo heb je niet alleen de ontwikkelingen binnen het vak zelf, maar ook de vele technologische en maatschappelijke ontwikkelingen die ons vakgebied sterk beïnvloeden. Ik zat in ieder geval helemaal klaar voor een middagje lezen met een kopje thee erbij.

Maar wat blijkt, Logeion heeft alles in drie trends weten te vatten. Kort, bondig en zelfs met een video erbij. Ik vat de drie trends eerst kort in mijn eigen woorden samen, om vervolgens te bekijken of en hoe ik deze trends terug zie in mijn dagelijks werk.


Trend 1: 'Verdeelde samenleving, gedeelde toekomst'

De titel van deze trend zegt eigenlijk al alles: ondanks dat tegenstellingen in de samenleving verscherpen, werken we wel samen aan een gedeelde toekomst. Aan communicatie (afgeleid van het Latijnse woord communicare: ‘gemeenschappelijk maken’) de taak om filterbubbels en vastgeroeste opvattingen te doorbreken én met elkaar te verbinden. Dit kan communicatie doen door issues zichtbaar en bespreekbaar te maken. Belangrijke taken voor ons als communicatieprofessionals zijn onder andere het inzichtelijk maken van het in- en externe krachtenveld en het agenderen van thema’s door bijvoorbeeld issuemanagement.

In de dagelijkse praktijk maak ik met communicatie ‘begrip’ gemeenschappelijk

Persoonlijk vind ik deze trend meer dan alleen een communciatietrend. Ik zie het doorprikken van filterbubbels voornamelijk als een taak van objectieve onderzoeksjournalisten. En uiteraard als een taak van ieder individu. Het is nooit mis om zo nu en dan uit je eigen filterbubbel te stappen.

Toch wijs ik deze trend niet meteen af. Want, communicatie kan weldegelijk een rol spelen in het ‘gemeenschappelijk maken’ van tegenstellingen binnen projecten. Zeker bij grote infrastructurele projecten die direct impact hebben op de levens van mensen.

Daarom betekent het ‘gemeenschappelijk maken’ (oftewel: communiceren) van tegenstellingen en issues voor mij het creëren van wederzijds begrip. Binnen mijn werk draait het daar voor 100% om. Pas als je mensen zo ver kunt krijgen om eens door andermans bril te kijken, kan ruimte ontstaan voor begrip. Dat is misschien wel dé kern van participatie.


Trend 2: 'Technologie als bondgenoot'

Technologie blijft zich razendsnel ontwikkelen, schrijft Logeion; no surprises there. Maar, doordat technologie slimmer, intuïtiever en daardoor minder zichtbaar wordt, krijgen ook de negatieve aspecten steeds meer aandacht. Denk bijvoorbeeld aan de verspreiding van nepnieuws en discussies rondom privacy. Als communicatieprofessional dien je je eigen kennis te vergroten, zodat je technologie op de juiste manier kan inzetten. “Het is de kunst om de overrompeling door techniek te ontstijgen en technologie als bondgenoot te gaan zien”, aldus Logeion.

In de dagelijkse praktijk ontwikkel ik me (gedwongen) tot ‘digital native’

Sinds dit jaar lijkt iedereen in Nederland, België en de rest van de wereld begonnen aan een snelcursus ‘online communicatietools’. Deze cursus zijn we niet geheel vrijwillig begonnen, maar werd ons opgelegd. Ook ik heb de laatste weken, maanden zelfs, enorme stappen gezet in het gebruik van digitale communicatietools. Microsoft Teams, Skype, webinars, Live-sessie, alles kwam voorbij. Niet alleen intern, maar ook in projecten moest ik samen mijn collega’s op zoek naar digitale alternatieven voor informatieavonden of keukentafelgesprekken.

Deze snelkookpan is uitermate leerzaam en overweldigend tegelijkertijd. Soms zag ik door de bomen het ‘digitale bos’ niet meer en leken er alleen maar beren op de weg te staan. Want, hoe organiseer je nu digitaal een creatieve brainstormsessie met 15 deelnemers?! Waar moet je beginnen?! Toch nam het gevoel van overrompeling bij mij af door het simpelweg te doen. Binnen Connect ontwarden we de paden in het digitale bos door te testen, evalueren en die kennis te delen binnen het team. Dat testen doen we trouwens niet alleen met online tools zoals webinars en Facebook-Live sessies, maar ook met offline middelen. Zo viel er ergens in België al eens co-creatiepakketten bij mensen in de brievenbus en experimenteren we met het plaatsen van informatiepanelen in de buitenlucht.

Deze opgedane kennis passen we weer op maat toe binnen onze projecten. En zo delen we onze kennis verder. Want, deze snelkookpan heeft naar mijn inzicht een extra trend in gang gezet. Of er in ieder geval de weg voor vrij gemaakt. Maar daarover zo meer.


Trend 3: 'Welkom in de belevingswereld'

Doordat de technologie zich blijft ontwikkelen (zoals Logeion al vaststelt in trend 2), groeien ook de mogelijkheden om een boodschap steeds beter aan te sluiten op de belevingswereld van de ontvanger. Hoe beter je boodschap aansluit, hoe authentieker die overkomt en hoe groter de impact ervan is. Aan ons als communicado’s de mooie taak om je te blijven verdiepen in het brede scala aan nieuwe communicatiemiddelen en -kanalen. Denk aan een virtual reality tour voor omwonenden door het nog te realiseren windpark.

In de dagelijkse praktijk zoek ik continu de balans tussen online en offline belevingswerelden

Door de (gedwongen) verschuiving naar online communicatietools, lijken we ‘ineens’ een doelgroep te bereiken die voorheen moeilijk te motiveren was om naar een informatieavond in een stoffig zaaltje te komen: de jongeren. Al deze online tools sluiten perfect aan op hun belevingswereld, maar niet iedereen is zo handig online. Daarom moet je blijven zoeken naar de balans tussen online en offline. Dit is een open deur, ik weet het, Maar doordat we zo gefocust zijn op het zoeken naar digitale alternatieven, vergeet je dat er offline ook nog genoeg mogelijk is.  

Dus ja, neem zeker een toffe video-presentatie op als vervanger van je informatieavond. En ja, probeer zeker die interactieve kaart uit om input uit de omgeving op te halen. Maar, steek ook voldoende tijd en energie in het brede scala aan nieuwe offline communicatiemiddelen. Er zijn zoveel creatieve manieren om mensen ook offline te betrekken. Ik noem nogmaals de co-creatiepakketten voor door de brievenbus en de informatiepanelen voor in de buitenlucht.


Een extra trend? 'Het nieuwe normaal van het communicatievak' 

De wereld was en is al enkele maanden een bizarre plek. Alles wat normaal was, is het niet meer. In Nederland spreekt premier Mark Rutte daarom ook continu van het ‘nieuwe normaal’. Dit werkt door in het communicatievak. De tijd en energie die we nu investeren in het ‘tot bondgenoot maken’ van technologie, is geen verloren tijd. Het ‘nieuwe normaal’ gaat ook in het communicatievak doorzetten en maakt ruimte voor nieuwe, creatieve, on- en offline communicatiemiddelen die naast de ‘standaard’ keukentafelgesprekken en informatieavonden komen te staan. ‘Never waste a good crisis’ hoor ik mijn collega’s nog zeggen. Ik ben in ieder geval klaar voor het ‘nieuwe normaal’ van het communicatievak.

Jij ook?


Door

Manon NotermanJunior Communicatieadviseur
manon.notermans@connect.be

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

Nieuws

Nieuwsbericht

White mirror: de rooskleurige toekomst van communicatie

Nieuwsbericht

Connect-Sennse verzorgt communicatie nieuwe metrolijn 3 in Brussel

Nieuwsbericht

Volg onze serie: Communicatie tijdens de energietransitie