De Gelatinesite in Hasselt doen herleven

De vraag

Na een eerder participatief traject met de buurt in 2021, was er na een relatieve communicatiestilte nood aan een nieuwe aanpak voor de communicatie. Het ontwerp naderde de finale afwerking en de samenwerkingsovereenkomst tussen de projectontwikkelaars en de stad Hasselt werd ondertekend. Een ideaal moment om de buurtcommunicatie opnieuw te activeren. We pikten de draad terug op en gingen aan de slag met de ondertussen meer concrete ontwerpen van de site. Het doel: de buurt informeren.

Hasselt Gelatinesite. Informatiepanelen delen informatie over de werken van de site.
Gelatinesite Hasselt. Ingang.

De aanpak

Op basis van een strategische werksessie werd er samen met de partners (de projectontwikkelaars en de stad) een kernverhaal opgesteld (met behulp van de woordpiramide). Dit vormt de rode draad voor de verdere communicatie richting de omgeving. Om de buurt volledig en transparant te informeren werd er gekozen voor een infomarkt. Tijdens de druk bijgewoonde infomarkt in de gebouwen van de voormalige Gelatinefabriek kreeg de buurt een inzicht in het project, de ontwerpbeginselen en de concrete uitwerking in fase 1. Hierdoor kregen de projectontwikkelaars een goed beeld over de bezorgdheden die leven in de buurt. 

Hasselt Gelatinesite. Informatiepanelen delen informatie over de werken van de site.
Hasselt gelatinesite informatiemarkt. Bezoekers krijgen informatie over het project via de informatiepanelen.

Resultaat

Door de transparante manier van communiceren en door een luisterend oor te bieden voor de bekommernissen van de buurtbewoners, bouwt men actief aan een draagvlak voor het project. Door in gesprek te gaan met de buurt verkregen de projectontwikkelaars een goed inzicht in de bezorgdheden die er leven. De buurtbewoners zelf kregen de kans om met de projectontwikkelaars in gesprek te gaan en input te geven voor de toekomstige invulling van de voormalige fabrieksgebouwen. We gaven de projectontwikkelaars ook nog enkele suggesties mee over de vervolgaanpak voor de omgevingscommunicatie. Zowel voor de volgende mijlpalen (o.a. de aanvraag van vergunningen) als voor de werfcommunicatie bij de opstart van de werf. 

 

Katrijn

Meer weten over deze case?