Hoe weginfrastructuur Ronse leefbaar maakt
Rond Ronse werksessie. Bezoekers krijgen informatie over het project via presentatie een kaartmateriaal op tafel.

De vraag

Hoe zorgen we er voor dat de inwoners van Ronse – en de Vlaamse Ardennen in het algemeen –, professionele belanghebbenden en lokale besturen achter het grootste mobiliteits- en infrastructuurproject in de streek staan? Hoe informeren we alle verschillende doelgroepen op de best mogelijke manier over een project dat zo’n grote maatschappelijke impact met zich mee brengt? Vragen vanuit De Werkvennootschap waar we zowel een strategie voor mogen uitwerken als de volledige uitvoering voor onze rekening nemen. 

Rond Ronse dronebeeld overzichtsfoto projectgebied.

De aanpak

Wat start met de opmaak van een communicatiestrategie die het ritme van het project volgt en alle stappen en mijlpalen mee in overweging neemt, eindigt met het uitwerken van inspirerende communicatieproducten. Van een website tot een facebookkanaal en digitale nieuwsbrieven. We gebruiken diverse kanalen om te communiceren met de omgeving. Regelmatig gaan we een stap verder en gebruiken we een infomarkt of een infomoment om de volledige omgeving (regio Ronse, Maarkedal en Kluisbergen) uit te nodigen en de kans te geven om vragen te stellen aan het studieteam. Van de opmaak van het GRUP tot de aanvraag van de omgevingsvergunning. In elke fase informeren we de omgeving. 

Rond Ronse project website op een laptop.
Rond Ronse mockup van een smartphone. Een social media post over een aankomend informatiemoment.

Resultaat

Het project rond de N60 werd in 2019 opnieuw opgestart door De Werkvennootschap, maar deze keer werd alles over een andere boeg gegooid. Speerpunten van de Connect aanpak? Zo veel mogelijk Ronsenaren informeren over het project, via diverse communicatiekanalen, op een heldere en toegankelijke manier, en hen zo aanzetten om na te denken over hun toekomst. We ontwikkelden op die manier meer zichtbaarheid via sociale media en creërden meer betrokkenheid v samen met de aanwezigen tijdens (digitale) infomarkten. 

Rond Ronse werksessie. Bezoekers krijgen informatie over het project via informatiepanelen.
Michaël

Meer weten over deze case?