In dialoog over wijkmobiliteit
Een grote campagnesticker op de grond met boodschap: Autosluw Hasselt? Denk mee. Een QR-code om te scannen geeft meer informatie over de campagne.

De vraag

Hasselt heeft ambitieuze plannen voor de mobiliteit en ruimtelijke ordening en wil daarbij graag beroep doen op de lokale kennis van de Hasselaar. Connect tekent een strategie uit voor de diverse communicatie- en participatietrajecten van de dienst Mobiliteit, van bereikbaarheidsplannen en buurtontwikkelingsvisies tot een nieuw parkeerbeleid en de herinrichting van specifieke straten. Ook de uitvoering nemen we voor onze rekening. 

De aanpak

De verschillende mobiliteitstrajecten krijgen een gepersonaliseerde communicatie- en participatiestrategie. Geen vaste aanpak dus, maar eentje gebaseerd op succesformules en goede voorbeelden uit andere trajecten. Zo bouwt de stad Hasselt ervaring op en weten Hasselaren wat ze kunnen verwachten bij nieuwe projecten bij hen in de buurt. 

Voor diverse trajecten organiseren we infomarkten, en waar passend, dialoogmomenten met gesprekstafels of participatiewandelingen. Via online bevragingen, fysieke cocreatiepakketten en stadsbrede participatiecampagnes via raamstickers en ecologische graffiti proberen we iedereen te betrekken. Samen met de stad werken we ook gepaste communicatiemiddelen uit zoals brochures, video’s, infopanelen en persteksten. En dat op maat van het traject en de doelgroep. 

Stad Hasselt brochure met informatie over de infrastructuur van Kuringen en Diepstraat Hasselt.
Stad Hasselt bereikbare binnenstad infopaneel.
Stad Hasselt. Participatietraject autoloze zondag. Graffiti tag op het fietspad.

Resultaat

Met een aanpak op maat informeren en betrekken we Hasselaren bij mobiliteitsprojecten bij hen in de wijk. Dankzij die lokale inzichten kan de stad Hasselt samen met haar inwoners werken aan leefbare en duurzame wijken over heel haar grondgebied. 

Stad Hasselt bereikbare binnenstad digitale advertentie.
Jan

Meer weten over deze case?