Omgevingscommunicatie van A(alst) tot Z(ottegem)
AWV Oost-Vlaanderen N42 infomarkt. Bezoekers krijgen informatie rond het project met kaartmateriaal op tafel.

De vraag

Het Agentschap Wegen en Verkeer is de wegbeheerder van Vlaamse autosnelwegen, gewestwegen en -fietspaden. Na succesvolle samenwerkingen in drie andere provincies, werkt Connect sinds 2021 ook voor de afdeling in Oost-Vlaanderen. Samen met het communicatieteam zorgen we voor duidelijke en eerlijke communicatie naar omwonenden en handelaars over de wegenwerken in de buurt. Of het nu gaat over de aanleg van een fietspad of een complete herinrichting van een druk kruispunt: iedereen in de omgeving heeft recht op tijdige en begrijpelijke informatie. 

AWV Oost-Vlaanderen N8 Horebeke drieluik. Kaartmateriaal.

De aanpak

Hinder is onvermijdelijk bij wegenwerken. We kunnen deze helaas niet wegtoveren, maar met goede communicatie is de buurt voorbereid en zijn er minder frustraties. Afhankelijk van het specifieke project, doen we verschillende acties. Denk bijvoorbeeld scanbare bewonersbrieven, een duidelijke projectwebsite, digitale nieuwsbrieven, aantrekkelijke brochures en pakkende persberichten. Naast bevattelijke teksten zetten we ook in op overzichtelijk beeldmateriaal, zoals kaarten en ontwerpplannen, infovideo’s, advertenties in lokale bladen en bereikbaarheidsfiches. En wanneer het kan, organiseren we infomarkten om de omwonenden en handelaars persoonlijk te informeren. 

AWV Oost-Vlaanderen. Een flyer met een kras-wedstrijd. Kras en win! Op de flyer staat informatie over het evenement van AWV Oost-Vlaanderen. Openingsfeest vernieuwde Dampoort.
AWV Oost-Vlaanderen omleidingskaart gemotoriseerd verkeer.
AWV Oost-Vlaanderen Dampoort werfdoek.
AWV Oost-Vlaanderen. Een flyer met een kras-wedstrijd. Kras en win! Op de flyer staat informatie over het evenement van AWV Oost-Vlaanderen. Openingsfeest vernieuwde Dampoort.
AWV Oost-Vlaanderen N42 infomarkt. Informatiepanelen.

Resultaat

De mate waarin een bewoner of handelaar tevreden is met je projectcommunicatie, zit in vier sleutelbegrippen: juist, tijdig, begrijpelijk en volledig. Maar communicatie gaat niet alleen over doelstelling en hinder. Wanneer de basis in orde is, voegen we er een vijfde kernwoord aan toe: leuk. Met frisse acties versterken we de beleving rond een project. Een voorbeeld zijn de ludieke werfdoeken aan de Dampoort in Gent die duidelijk maken dat de handelaars in de buurt steeds bereikbaar blijven. Zo wordt werfcommunicatie meteen ook wervende communicatie.

Lara

Meer weten over deze case?