nieuwsbericht

Vijf tips voor de perfecte bewonersbrief

donderdag 7 december 2017

Je hebt ongetwijfeld al eens een bewonersbrief in de bus gehad. Vaak is die duidelijk en interessant, maar soms ook niet. Een onleesbare bewonersbrief vol technische termen laat je achter met meer vragen dan je al had. Een gemiste kans. Vijf tips om dit beter te doen.

TIP 1: Begin met het waarom

Een bewonersbrief vergeet bijna altijd het waarom. Nochtans is dat net jouw beste argument. Neem als voorbeeld wegenwerken. We kunnen erover mopperen, maar we beseffen eigenlijk ook wel dat ze moeten gebeuren: voor een wegdek de 21ste eeuw-waardig, een veiligere straat, een mooier plein. Probeer dit uit te spelen in je brief. En niet in een pietluttige bijzin, maar frontaal in de eerste alinea.

TIP 2: Laat je brief nalezen door de doelgroep

Het is jouw taak om technisch jargon te vertalen naar helder Nederlands. Hou daarom altijd de doelgroep in je achterhoofd. Wat willen zij weten? “Ga ik zonder elektriciteit vallen? Hoe zal de vuilnisophaling verlopen? Kan ik mijn garage nog bereiken?” Daar ligt de bewoner van wakker. De beste manier om er zeker van te zijn dat je brief leesbaar is? Laat hem nalezen door mijnheer of mevrouw doelgroep.

TIP 3: Al eens gedacht aan een kaartje?

Je hebt waarschijnlijk uren gezwoegd op een stevige tekst, met elk detail goedgekeurd door de projectingenieur. Proficiat, maar met een simpel kaartje heb je al die tekst niet nodig.  Vaak zijn bewonersbrieven een stripverhaal met bomvolle tekstballonnen maar zonder de tekening. Zou jij die strip lezen?

TIP 4: Schrijf kort en krachtig

Een ideale bewonersbrief beperkt zich tot één A4, met een kaartje op het achterkantje. Maximum. Langere brieven worden gewoonweg niet gelezen. Hou je brief kort, focus op de essentie en verwijs voor bijkomende info door naar een website.

TIP 5: Timing is alles

Proficiat, je hebt nu een perfecte bewonersbrief in handen. Enig probleem: je bent misschien te laat. Een goede bewonersbrief die te laat aankomt, is een slechte bewonersbrief. Ook al heb je de andere tips tot in detail toegepast, als de bewonersbrief niet op tijd in de brievenbus belandt, is al het werk voor niets geweest. Op tijd betekent niet een dag voordien, maar een week op voorhand. Of misschien wel twee weken. Ook dat vraag je best eens aan mevrouw of mijnheer doelgroep.

Lara Rogiers

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

Nieuws

Nieuwsbericht

Vastgoedcommunicatie: paradijs of realiteit?

Nieuwsbericht

Participeren in tijden van Corona

Nieuwsbericht

De kop is eraf!