nieuwsbericht

White mirror: de rooskleurige toekomst van communicatie

vrijdag 12 januari 2018

Een whitepaper van ANP stelt dat data in 2025, nog meer dan nu al het geval is, een vaste en belangrijke rol spelen in ons vak. De consequenties? Grote communicatieafdelingen zijn verdwenen, medewerkers en stakeholders worden verantwoordelijk voor externe communicatie. Een specialist wordt ingehuurd om de strategische communicatielijnen te regisseren. Interessante ontwikkelingen die onze nieuwe medewerker Moniek graag op de voet volgt. In haar eerste blog voor Connect geeft ze haar visie op het communicatievak van de toekomst.

“I wonder how, I wonder why…” maakt me langzaam wakker. Een goede keuze van Assistant vandaag, Lemon Tree van Fools Garden. Ik word er vrolijk van. Een blik op Assistant vertelt me dat ik goed geslapen heb. Lekker begin van de dag. “Goedemorgen Moniek, zwarte koffie of toch met melk deze keer?”. “Zwart,” antwoord ik. “Hij staat zo beneden klaar,” vervolgt Assistant, “de shuttle vertrekt over 30 minuten naar Strijp-S Eindhoven. Je hebt meteen een meeting met een potentiële nieuwe klant. Hij is benieuwd naar hoe hij zijn medewerkers effectiever kan inzetten als ambassadeurs voor zijn organisatie. Weet dat zijn eigen functie mogelijk op het spel staat. Je blouse is al gestreken.”

Terwijl ik wakker word en me gereed maak voor een werkdag, heeft Assistant er al voor gezorgd dat het beneden aangenaam warm is, dat het avondeten besteld wordt en dat er een aantal ‘need-’ en ‘nice-to-know’ berichten voor me klaar staan. Via een projectie in mijn huiskamer check ik een aantal reviews van mijn contacten over een opleiding die me interessant lijkt en bekijk ik een hologram van een nieuwe lunchroom op Strijp-S.

Ook geeft Assistant me alvast belangrijke informatie over een andere klant van mij: er wordt in Breda een nieuw groots mobility energy station gebouwd waar short shuttles, langeafstandsshuttles en vliegshuttles samenkomen om opgeladen te worden. De bouw van dit complex gaat razendsnel met de 3D geprinte bouwblokken. Assistant geeft me een mooi overzicht van de sentimenten van bezoekers deze morgen. Gelukkig, ondanks de omleidingen, zijn mensen aardig tevreden. Ik zie dat ook mijn shuttle vandaag moet omrijden om de stad uit te komen. Maar dat geeft niet, Assistant kent mijn agenda en maakte me dan ook niet voor niets iets eerder wakker.

Zou dit de start van een dag kunnen zijn over een x aantal jaren?

Zou ik een dag als deze nog mee gaan maken? Het is natuurlijk maar verzonnen, ik durf er geen harde uitspraken over te doen. Wel ben ik er ontzettend nieuwsgierig naar. En ik geloof wel dat ontwikkelingen zoals Artificial Intelligence ons leven aangenamer kunnen maken. En vooral ook een stuk efficiënter. Gebruik van bronnen, materialen, tijd en energie: door data exact afgestemd op onze wensen en behoeften. Minder verspilling. Daarom ben ik voor.

Ik heb mijn interesse voor nieuwe technologie opgedaan in mijn vorige baan, waar ik dagelijks te maken had met mensen die het onderhoud van onze infrastructuur, fabrieken, schepen en vliegtuigen slimmer maken met behulp van voorspellingsmodellen, data-analyse en slimme sensoren. Ik neem deze interesse mee naar Connect, waar ik sinds 1 januari van dit jaar communicatieadviseur – projectleider ben.

Het communicatievak in verandering

Stel je namelijk eens voor wat de ontwikkelingen die ik hierboven schets voor invloed hebben op communicatie? Als onze complete manier van leven efficiënter wordt, wordt dan ook communicatie efficiënter? Een whitepaper van ANP stelt dat data al in 2025 een vaste en belangrijke rol spelen in het communicatievak, nog meer dan nu al het geval is.

De consequenties? Grote communicatieafdelingen zijn verdwenen, medewerkers en stakeholders worden verantwoordelijk voor externe communicatie. Een specialist wordt ingehuurd om de strategische communicatielijnen te regisseren. Interessante ontwikkelingen die ik op de voet volg. En die ook belangrijk zijn voor een bureau als Connect.

Aangename kennismaking

Nou goed, wat zeggen al deze weerspiegelingen? Uiteraard waar mijn interesse ligt. Aangenaam kennis te maken. Misschien weet u nu ook dat ik een dromer ben. Maar de belangrijkste boodschap; ik ben een optimist. En…ja, ik houd van Netflix. Ik vind de serie ‘Black Mirror’ geweldig. Al had ik een serie met de naam ‘White Mirror’ nog mooier gevonden…

Moniek Schoofs

Meer weten over deze inspiratie?

Neem contact op met Moniek

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Nieuws

Terugblik op de studiedag 'Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?'
Nieuwsbericht

Terugblik op de studiedag 'Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?'

Groepsfoto team Connect op grasveld
Nieuwsbericht

Dit was Connect in 2023!

Bart Derison presenteert op Kortom studiedag
Nieuwsbericht

Studiedag ‘Omgevingscommunicatie in de praktijk: wat en hoe?’