blog

Wordt jouw persbericht niet opgepikt? Doe de check

Journalisten zijn op zoek naar nieuws. Als jouw persbericht door niemand wordt opgepikt, deed je waarschijnlijk toch iets fout. Door kritisch achterom te kijken voor je op verzenden klikt, staat jouw nieuws morgen misschien in de krant te pronken in plaats van in de prullenmand.

Check 1: Kan het zo de krant in?

Niet dat journalisten lui zijn. Maar hoe minder werk je ze bezorgt, hoe liever ze het hebben. Bezorg ze geen bouwpakket waarmee ze zelf een artikel moeten knutselen. Schrijf een kant-en-klare tekst die zonder opkijken voorbij de eindredactie geraakt. Je zou ervan versteld staan hoeveel van jouw zinnen een dag later identiek in de krant staan.

Check 2: ... ook als je alleen titel en intro leest?

Niet elk artikel krijgt een volle pagina. Vaker belandt je tekst ergens onderaan in een klein hoekje. Bij korte berichten is het handig voor de journalist om gewoon je intro en titel over te houden en de rest te schrappen. In die paar zinnen moet dus heel je verhaal zitten. Lukt het niet in pakweg 5 regels? Maak dan je boodschap scherper, niet je intro langer.

Check 3: Kan ik mijn nieuws wat pimpen?

Jij zit er met je neus bovenop. Voor jou lijkt alles wat je schrijft voorpaginawaardig. Maar niet elk nieuwsfeit is even relevant voor een redactie. Gelukkig kan met de juiste strik eromheen elk feit aan nieuwswaarde winnen. Hoe? Zorg dat je met een primeur komt. Voeg cijfers toe die je verhaal meteen concreet maken. Of vraag een minister of burgemeester om een sappige quote.

Check 4: Snapt mijn oma wat ik schrijf?

Iedereen leest kranten, niet iedereen is ingenieur. Logische conclusie: in de krant hoort geen ingenieurstaal. Alleen laagdrempelige, vlotte teksten belanden in het nieuws. Schrijf je tekst met je oma, opa of 14-jarig nichtje in gedachten. Maakt niet uit wie het is, zolang je die technische parlando over bitumineuze voegvulling maar achterwege laat.

Check 5: Heeft Will Smith net iemand een mep verkocht?

Het zal je maar overkomen. Je sleutelt een half jaar aan een persbericht, om dan op je grote dag langs alle kanten overspoeld te worden door breaking news. Niet dat iemand een oorveeg op de Oscars kan voorspellen, maar toch. Timing is belangrijk, dus hou er rekening mee. In nieuwsluwe periodes wordt je persbericht veel sneller opgepikt.

5x check? Versturen maar.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.