nieuwsbericht

De energietransitie versnellen, hoe doe je dat samen?

donderdag 28 mei 2020

De veranderingen die nodig zijn om onze maatschappij klimaatneutraal en klimaatbestendig te maken, horen tot de grootste uitdagingen van deze tijd. Om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen, moet iedereen aan de bak. En met iedereen bedoelen we echt iédereen: de burger die zijn woning verduurzaamt en bedrijven die hun daken vol zonnepanelen leggen. Maar ook enthousiaste politici en belangengroepen die de boodschap uitdragen. En zo kun je nog wel even doorgaanHoe speel je in op al die verschillende drijfveren om samen in beweging te komen? In deze blog lees je drie coronaproof tips. 

Benader elke doelgroep van je energieproject in zijn eigen taal

Het is onmogelijk om al je doelgroepen te overtuigen met een en dezelfde boodschap. De directie van een groot bedrijf ligt heus niet wakker van de energietransitie als ze met moeite het personeel aan boord kunnen houden na de coronacrisis. Maar door de directie te benaderen met hoe een duurzaam en groen imago kan bijdragen aan het succes van het bedrijf, willen ze misschien wel meedenken.     

Denk bij elke doelgroep na wat hun standpunt zou kunnen zijn over de energietransitie of jouw specifiek energieproject. Welke belangen en kansen biedt het hen of zijn er risico’s die de doelgroep zullen weerhouden mee te doen? Door je in te leven in de doelgroep, kun je de boodschap en je communicatieacties op hen afstellen. Want beseft jouw sportclub wel dat ze bijna 20% van hun budget kwijt zijn aan energiekosten? De energietransitie is een groot en complex thema dat iedereen raakt. Net daarom is het goed te vertalen naar een boodschap op maat.   

Tip 1: Werk aan de hand van de Factor C-methode. Breng met je projectpartners je belangrijkste doelgroepen in beeld, bepaal hun belangen en standpunten en doe een kritiek-repliek sessie. Je hoeft je stakeholderworkshop trouwens niet uit te stellen wegens corona, wij hebben al succesvol gewerkt via digitale platforms als Miro!

Transformeren doe je samen 

De doelstellingen van de energietransitie zijn helder, maar hoe moeten we die bereiken? Eén ding is zeker, de invulling ervan moeten we samen vastleggen. Dat zien we al bij grote windenergieprojecten waar via participatie- en co-creatiesessies samen bepaald wordt hoe het nieuwe landschap eruit gaat zien.

Door echt te luisteren naar de wensen van omwonenden en oprecht te kijken of je tegemoet kunt komen, maak je vaak niet alleen je project beter. Je vermijdt ook bezwaarschriften en gerechtelijke procedures tegen je project. Zo bleek een protesterende buurtbewoner vooral op zoek naar een mogelijkheid om af en toe in stilte te kunnen paardrijden. Een oplossing bleek simpel, want de eigenaar van de windmolen had er geen probleem mee om de molen wekelijks twee uurtjes stil te leggen.

Tip 2: Wees transparant over de voor- en nadelen van jouw energieproject en ga in gesprek over de drijfveren en bezorgdheden van je doelgroepen. Dat doe je best in een persoonlijk gesprek. Maar er bestaan ook apps waarin omwonenden in realtime kunnen zien hoeveel geluid, maar ook hoeveel energie, windmolens in de buurt produceren. Op basis van deze informatie kan je gefundeerde gesprekken aangaan!

Zorg voor groepsimmuniteit voor de energietransitie

Het is onmogelijk om vanuit één organisatie of overheid alle betrokkenen bij de energietransitie aan te spreken. En dat moet je ook niet willen. Soms komt de boodschap beter over als hij van iemand anders komt. Bepaal daarom wie de belangrijkste doelgroepen van je project zijn aan wie je je boodschap wil overbrengen. Als je erin slaagt om van hen ambassadeurs te maken, vertellen zij op hun beurt automatisch het verhaal weer verder. Een beetje zoals groepsimmuniteit bij corona dus.

Een goed voorbeeld hiervan is de Nationale Duurzame Huizenroute in Nederland. Mensen die hun huis verduurzaamd hebben, plaatsen hun huis op de website. Eén keer per jaar worden deze huizen opengesteld voor publiek. Buren kunnen – nu online - een kijkje nemen en al hun vragen stellen, waar ze eerlijk antwoord op krijgen. Hoe veel heeft het gekost? Hoe veel herrie maakt het apparaat nu echt? En wat is nu de opbrengst van die panelen?

Tip 3: Voorzie je ambassadeurs van communicatietools die ze gemakkelijk zelf kunnen inzetten. Bijvoorbeeld een krachtige tekstformat en foto’s die ze kunnen delen via social media. En vergeet ze niet af en toe zelf in het zonnetje te zetten via jouw social mediakanalen!

Lees meer tips in onze whitepaper 

We schreven een whitepaper met tien tips voor meer acceptatie en draagvlak bij windenergieprojecten. Download hier de whitepaper of contacteer onze adviseurs rechtstreeks.


Door

Sofie Moons Communications Advisor - Projectleader
sofie.moons@connect.be

Moniek Schoofs Senior Communications Advisor
moniek.schoofs@connect.be

Tessa Dwyer Communications Advisor - Projectleader
tessa.dwyer@connect.be

Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze connect mailing en ontvang maandelijks onze updates.

Nieuws

Nieuwsbericht

Connect is lid van Act&Art

Nieuwsbericht

Connect-Sennse verzorgt communicatie nieuwe metrolijn 3 in Brussel

Nieuwsbericht

Alfa of bèta?