blog

“Het belangrijkste van een strategie is te beslissen wat je niet gaat doen.”

Bart Derison is naast managing partner bij Connect ook mentor van jonge en startende ondernemers bij Netwerk Ondernemen. Dat doet hij sinds 2019 en hij trekt er graag zijn tijd voor uit. “Je leest enkel de succesverhalen en dan lijkt het alsof ondernemen simpel is. Dat is het niet. Als ik er mee voor kan zorgen dat jonge starters niet in zeven sloten tegelijk lopen, dan is dat mijn bijdrage aan een ondernemende samenleving.”

De medewerkers van Connect zien regelmatig in Bart zijn agenda ‘Netwerk Ondernemen’ verschijnen. Dan is hij even niet bezig met de Connect-klanten. Wat doet hij dan wel? “Ik volg nu twee startende ondernemers, of founders zoals dat heet, in een mentor-traject dat twee jaar loopt. Elke maand heb ik een meeting en tussentijds houden we nog contact per mail. Dat ritme is ideaal voor mij: ik krijg het goed ingepast in mijn agenda en tegelijk hou je toch voldoende de vinger aan de pols.“

Pro bono, ook voor jezelf

Bart heeft ondertussen al een paar mentor-trajecten achter de rug. Het moet dan zijn dat hij het leuk vindt, toch ? “Je moet het inderdaad niet doen om even een vinkje te zetten achter je social responsability. Ik doe dit pro bono om jonge ondernemers te helpen maar ik help ook mijzelf. Vaak kom ik in de coachingssessies ook op ideeën die voor Connect handig zijn. Maar goed, mijn grootste geluk is dat als de founders na twee jaar afzwaaien hun cijfers beter zijn en ze vooral sterker in hun schoenen staan.” Van succesverhalen gesproken, als het geen klik is tussen mentor en founder dan is het resultaat navenant. Gebeurt dat wel eens? “Ik moet zeggen dat Netwerk Ondernemen goed weet waar mijn sterkte ligt en wie ze op mij mogen afsturen. Ik ken iets van de dienstensector, weet hoe je uren verkoopt en je de cultuur in je bedrijf aan de gang krijgt. Eén keer vond ik het sleutelgat niet, zal ik maar zeggen. Soms is de persoonlijke klik er niet. Maar voor het overige heb ik steeds open en luisterende mensen tegenover mij. En anders moet ik maar iets beter mijn best doen om ze te overtuigen (lacht)”

Drie succesfactoren voor jonge starters

Als je vier jaar met jonge en startende ondernemers werkt, dan weet je wat de kritische succesfactoren zijn. “Er is niet één recept, maar er zijn wel drie ingrediënten die steeds terugkomen bij bedrijven die een dienst verkopen Ten eerste: hou controle over de geplande en bestede uren voor je klanten. In het begin ben je als starter niet bezig met de hoeveelheid tijd die je aan een klant besteedt. Logisch maar als je wil groeien moet je uren secuur plannen en registreren. Anders wordt elk project een bleeder en ben je gratis aan het werken. Veel starters krijgen rillingen als ze uren moeten registreren, maar het spijt mij zeer: zonder zal het niet gaan.

Ten tweede: focus. Het belangrijkste onderdeel van een strategie is te beslissen wat je niet gaat doen. Focus op je unieke toegevoegde waarde en laat niet je afleiden, ook al zijn er nog zoveel andere leuke dingen om te doen. Dat staat vaak haaks op creatieve chaos waaruit het eerste bedrijfsidee ontstond, maar die ommezwaai moet men echt maken. En ten laatste: doe actief aan sales én vanuit je merk. ‘Buy commodities, sell brands’. Dat is in de dienstensector essentieel om je uurtarief of prijs op niveau te krijgen. Dat vraagt marketing. En het vraagt ook een switch bij heel wat starters. Het geweldige idee dat ze hebben, verkoopt zich niet zomaar. Je moet er wel voor zweten. In het begin zijn veel starters ook nog eens bang om te hoog te zitten met hun verkoopprijs. Met als resultaat dat klanten ze ook als een starter zien en behandelen. Die mindset moet ik in het begin soms echt control-alt-deleten. Maar goed, er is niks leuker dan iemand zijn slechte gewoontes afleren (lacht)”.

Heimwee?

Zo kennen we Bart: lekker radicaal in zijn adviezen. Met al die starters en scale-ups , heb je geen heimwee naar de startperiode van Connect? “De startpositie was natuurlijk anders. Ik nam het bedrijf in 2013 over toen er al iets stevig stond. Maar uiteraard waren we toen véél kleiner dan nu. Er kon bij wijze van spreken geen stoel verplaatst worden of ik zat er wel tussen. Maar nee, dat mis ik niet. De groei naar 65 medewerkers geeft veel meer zuurstof. Ik ben nu denk ik een betere coach voor start-ups dan dat ik het zelf zou zijn.”

Meer over Netwerk Ondernemen

Bij Netwerk Ondernemen helpen ondernemers elkaar belangeloos vooruit. Het biedt founders van start-ups en scale-ups een onafhankelijk klankbord in de vorm van een mentor. Het geeft ondernemers de zelfzekerheid om zowel persoonlijk als met hun bedrijf te groeien.

Regelmatig communicatietips, strategische insights en inspirerende artikels in je mailbox ontvangen?

Schrijf je dan zeker in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.